Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaky na jižní Moravě mají dva ceníky. Rozdíly jsou i desítky korun

  19:00aktualizováno  19:00
Lidé, kteří nemají každodenní zkušenosti s hromadnou dopravou na jihu Moravy, musí být při svých občasných cestách ve střehu. Pokud si nedají pozor, mohou utratit za jízdné i o několik desítek korun víc, než je nutné. Na vlakových nádražích si totiž mohou koupit dva druhy jízdenek podle dvou různých ceníků.

Kdo se ve variantách jízdného nevyzná, může někdy zbytečně platit víc. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Nachytat se mohou hlavně ti, kteří se potřebují v rámci kraje přesunout na velkou vzdálenost. Málokdo si totiž uvědomí, že klasický lístek na vlak vyjde v tomto případě o dost dráž než takzvaná univerzální jízdenka krajského integrovaného systému. Na ní je 24 políček, která se označují podle počtu tarifních zón. Do vlaku s ní lze po označení nastoupit stejně jako s obyčejným lístkem.

"České dráhy mají své celostátní ceny, které jsou dány tabulkami. Naše jihomoravské ceny zase vycházejí z potřeb regionu a občanů. Logicky proto tyto ceny nemůžou být stejné," připouští Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která integrovaný dopravní systém kraje spravuje.

V praxi se tak může stát, že člověk zaplatí ve Strážnici na Hodonínsku 136 korun za obyčejnou jízdenku Českých drah do Brna. S univerzální jízdenkou integrovaného systému by ho přitom odpovídajících 12 zón vyšlo jen na 78 korun. Koupil by ji přitom u stejné pokladny.

Nejlevnější variantu by měla cestujícím poradit obsluha u přepážek na nádraží. To se ale ne vždy stane. Kdo se tak sám od sebe neptá po levnějším lístku, nemusí ho dostat.

České dráhy se k nesouladu v cenách jízdného obsáhleji nevyjádřily. "Pokladní poskytují cestujícím informace o tarifech a cenách, ať již jde o tarif Českých drah, nebo tarif integrovaného dopravního systému," uvedl pouze mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Variant jízdného je tolik, že to mate i zaměstnance drah

V praxi se však lidé často o svých možnostech nedozvědí. "Pracovníci drah, kteří slouží na přepážkách léta, už se v cenách a variantách jízdného orientují. Ne vždy to však funguje na sto procent," připustil Havlík. "Cestujícím proto radíme, aby vždy používali jen jízdenky integrovaného dopravního systému, protože v nich mají započítanou i městskou hromadnou dopravu v Brně."

Univerzální jízdenka

Základní univerzální jízdenka stojí 156 Kč, zlevněná 78 Kč.
Skládá se z 24 polí. Cestující zná počet zón, pro něž potřebuje jízdenku. Podle tabulky na zadní straně jízdenky si zjistí počet polí, které označit v označovači.

Univerzální základní jízdenka nahradí 12 jízdenek desetiminutových, 8 jízdenek dvouzónových, 6 jízdenek třízónových, 4 jízdenky pětizónové, 3 jízdenky sedmizónové, či 2 jízdenky na libovolný počet zón.

Zdroj: IDS JMK

Krajský dopravní systém funguje podle složitého vzorce vzájemného přerozdělování mezi jednotlivými dopravci a krajem. Na jeho konci dostane každý dopravce odpovídající podíl na tržbách.

U Českých drah je však situace ještě komplikovanější. Jejich ceník platí celostátně, proto může s integrovaným systémem Jihomoravského kraje fungovat paralelně. Většina ostatních dopravců na regionálních trasách vlastní tabulky nemá a pracuje jen s ceníkem integrovaného systému.

"Své tržby si České dráhy vyberou samy a přerozdělí je. Tržby z integrovaného systému jsou po přerozdělení společností Kordis vyúčtovány jednotlivým objednavatelům dopravy, tedy Jihomoravskému kraji, případně ostatním krajům, na jejichž území se integrovaný tarif uplatňuje," vysvětluje mluvčí Jihomoravského kraje Denisa Kapitančiková.

Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje začal vznikat v roce 2004 v Brně a okolí. Umožnil lidem cestovat na jednu jízdenku v navazujících spojích přes celý region. Další oblasti se připojovaly postupně, jako poslední se přidalo Znojemsko v roce 2010.



Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...



Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Úhyn ryb v největším moravském rybníce je vyšší. Ztráta je kolem 100 tun

V rybníku Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek...

V rybníce Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek kyslíku ve vodě, a nedostatku vody...

Další z rubriky

Záchranářů s puchýři přibývá. Látku z nového vybavení prověří experti

Nové oblečení záchranářů ZZS Jihomoravského kraje.

Kožních potíží u jihomoravských záchranářů přibývá. Podle jejich tvrzení za to může nové pracovní oblečení z funkčních...

VIDEO: Řidič při honičce se strážníky naboural do kanalizační šachty

Řidič naboural do kanalizační šachty

Řidič auta, které nemělo registrační značku, ujížděl v neděli v podvečer strážníkům v Hodoníně. Rychlou jízdu ale...

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Najdete na iDNES.cz