Výluka vlaků končí, za rok začne nová. Dolní nádraží slibuje zlepšení

  • 16
Tříměsíční opravy hlavního nádraží v Brně skončí podle plánu tento týden. Za rok však začne výluka nová a delší – dvouletá. U dolního nádraží proto vznikne podchod, v Židenicích zase připravují rozšíření počtu parkovacích míst.

„Je zvláštní, že takové město jako Brno nemá hlavní nádraží,“ diví se ve vlaku dvě zahraniční turistky vysedající na zastávce v Židenicích. Od pondělí už by si takovou otázku nepoložily. V neděli skončí velká výluka, kvůli níž mnoho cestujících muselo zamířit buď právě do Židenic, nebo na dolní nádraží u Zvonařky.

„V pondělí už vyjedou první ranní vlaky podle pravidel jízdního řádu a bez omezení na hlavním nádraží,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Cestující si však neoddychnou na dlouho. Ty nejnáročnější opravy hlavní nádraží teprve čekají od jara příštího roku do prosince 2019. „Hlavní roli převezme právě dolní nádraží,“ předestřela Šubová s tím, že harmonogram oprav ještě upřesní.

Kdo však letos v létě na nádraží poblíž autobusové Zvonařky čekal na vlak, ví, že jeho řešení bylo spíše provizorní. SŽDC tam už letos sice vybudovala tři přístřešky, pod nimiž se lidé schovali před deštěm i parným sluncem, a k existujícímu nástupišti u první koleje ještě jedno, odskočit si však cestující mohli jen na mobilní toalety a občerstvení zajistily pouze dva automaty.

Na další výluku se připravíme lépe, doufá starosta

Do příštího roku proto plánuje SŽDC do prostoru výrazněji investovat. „Vybudujeme nové nástupiště. K němu z bezpečnostních důvodů povede podchod. Náklady na tyto úpravy odhadujeme na 60 milionů korun,“ informovala Šubová.

Jelikož se výluka potáhne i přes zimu, přemýšlí se nad uzavřenými prostory pro cestující. S největší pravděpodobností budou na parkovišti před výpravní budovou. Vyrostou tam mobilní buňky, v nichž bude vytápěná čekárna a sociální zařízení.

Do úprav se zamýšlí zapojit i radnice městské části Brno-střed. „Posílíme úklid, vybavíme okolí větším počtem odpadkových košů. Hlavně aby se neopakovala stejná situace jako letos, kdy výluka začínala a nic nebylo připravené,“ přislíbil starosta Brna-střed Martin Landa (za Žít Brno).

Na téměř dvouletou výluku se připravují také v Židenicích, kde už letos zaznamenali výrazný nárůst cestujících. Přestože zde SŽDC žádné úpravy neplánuje a jako důvod uvádí nejistou budoucí polohu hlavního nádraží a vůbec celého brněnského železničního uzlu, vedení městské části alespoň v okolí zvýší počet parkovacích míst.

„Hned vedle nádraží upravíme část pozemku, který městské části patří, pro parkování. S magistrátem navíc jednáme o rekonstrukci stávajícího parkoviště. Už to nutně potřebuje, protože je v dezolátním stavu,“ přiblížil židenický místostarosta Petr Kunc (TOP 09).

Nádraží v Králově Poli opraví nejdříve v roce 2020

Hlavní nádraží se nicméně po dobu výluky neuzavře úplně. Příští rok se dělníci zaměří na část pod pátým a šestým nástupištěm. V mnohem větší míře se pak výluka lidí dotkne od ledna 2019. „Vlaky budou v omezeném rozsahu zajíždět do slepých kolejí ze směru Česká Třebová a Střelice,“ nastínila Šubová.

Všechny ostatní linky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje pojedou na dolní nádraží, vlaky ve směru na Tišnov ukončí jízdu v Králově Poli.

Na rozdíl od toho židenického opravy královopolského nádraží na programu jsou. Nejdříve ale na rok 2020, aby přestavba nekolidovala s obří výlukou. Rekonstrukce se dočkají všechna nástupiště a veškerá drážní infrastruktura. Stávající výpravní budovu z 50. let minulého století zbourají. Na jejím místě postaví novou.

Letos dělníci za tři měsíce stihli opravit viadukt přes ulici Vlhká, čtvrté nástupiště a koleje mezi hlavním a židenickým nádražím.