Jiří Hlavenka

Jiří Hlavenka | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

„Vltavě jsme jistě mohli dát pevnější základy,“ řekl on-line Jiří Hlavenka

  • 9
Podobu českého internetového prostředí ovlivnil Jiří Hlavenka jako málokdo. Brněnský podnikatel, autor mnoha knih, publicista a soukromý investor se stal před lety jakýmsi "guru" českého internetu a on-line obchodování. V on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz hovořil o krachu internetového obchodu Vltava i o telefonování přes internet.

Teď Hlavenka zpovzdálí sleduje, jak se jeden z jeho nejvýraznějších výtvorů - nejstarší tuzemský internetový obchod Vltava.cz - sune ke dnu. Hlavenkovi už obchod nepatří a nový majitel má problémy. - čtěte Provozovatel internetového obchodu Vltava.cz je v insolvenci

Čtenář Franta se Hlavenky zeptal, zda cítí nějakou vinu za krach Vltavy. "Vltavu jsme prodali novým vlastníkům v roce 2005, a od okamžiku prodeje jsem přestal mít možnost do chodu firmy jakkoli zasahovat (krátkou dobu pak jsem byl členem dozorčí rady). Nový majitel si dělal hloubkovou kontrolu a věděl, do čeho jde. Ale ano, určitě jsme mohli při desetiletém budování Vltavy dát firmě "pevnější základy" a vyvarovat se mnoha chyb, to je myslím jasné," přiznal Hlavenka.

jiří hlavenka on-line

Odpovědi podnikatele a zakladatele internetového obchodu Vltava Jiřího Hlavenky si čtěte - ZDE

Před pár dny se společnost kvůli platební neschopnosti ocitla v insolvenčním řízení. "Vltava přitom měla tu nejlepší šanci se stát ,českým Amazonem‘, přinejmenším v knižním sortimentu," myslí si podnikatel, který se podílel na vzniku řady firem.

"Co říkáte na praktiky internetových shopů, když věc za 10 tisíc nakoupí a za 8 to nacpou do ceníku ? Nedivíte se pak že jste v minusu?" zeptal se opět čtenář podepsaný Franta. "Pod nákupní cenu jsme nikdy neprodávali a velmi bych se divil, kdyby to dělal kterýkoli jiný internetový obchod u nás," opáčil Jiří Hlavenka.

A vysvětlil rozdíl mezi internetovým obchodem a supermarketem. "Ten má spočítáno, že průměrný zákazník si v košíku odnese 10 položek a proto mu klidně prodá rohlík pod nákupní cenu, protože se mu to bohatě vrátí. Když už tam člověk váží dlouhou cestu, nepojede zpátky s rohlíkem. U internetových obchodů tomu tak není, tam by samozřejmě prodej zboží pod nákupní cenu rychle stáhl e-shop pod vodu," doplnil Hlavenka.

"Obří firmy již dnes volají výlučně přes Internet"

Co dělá Hlavenka nyní? "Momentálně je mojí asi nejzajímavější aktivitou Fayn Telecommunications (www.fayn.cz), což je nejstarší český operátor v oblasti telefonování přes Internet. Je to technicky velmi atraktivní obor a málokdo ví, že skoro všechny obří firmy již dnes volají výlučně přes Internet (v cenách za haléře za minutu), zatímco občané, živnostníci a malé firmy se necháváme v klidu vysávat tradičními operátory," konstatoval podnikatel.

Jiří Hlavenka

Computer Press založili na "zelené louce"

Když Jiří Hlavenka v roce 1994 zakládal v Brně vydavatelství počítačové literatury Computer Press, vstupoval na trh, který ovládalo nakladatelství Grada. Počítačovým časopisům kralovaly dvě firmy se silným zahraničním zázemím a kapitálem: společnosti IDG a Vogel.

Zakladatelé Computer Pressu začínali na "zelené louce" s několika sty tisíci korunami na účtu. "Za deset let jsme všechny konkurenty předběhli, nebo dokonce zcela vymetli z trhu," bilancuje Hlavenka.

Počítače a mobilní telefony

Vlajkovými loděmi se staly časopisy Computer a Mobility. Ten první píše o počítačích, druhý o mobilních telefonech. Koncem devadesátých let rozjel Hlavenka se svými společníky úspěšný zpravodajský web, opět zaměřený na informační technologie, Živě.cz.

V době, kdy u nás ještě neexistoval komerční internet a on-line nakupování nikdo nevěřil, spustil internetový obchod Vltava.cz. V roce 1996 začínala Vltava s prodejem knih, hudby a filmů. Jako nejsoběstačnější projekt ze skupiny obchodů Vltava Stores se však v průběhu let osvědčil Cybex: e-shop specializovaný na prodej počítačové techniky a elektroniky.

Mediální dům Computer Press se už dávno nesoustředí pouze na počítačové tituly, ale vydává škálu publikací z různých oborů - od ekonomie přes historii a psychologii až po kuchařky a knihy pro děti.

Podle Hlavenky byl Computer Press vždy líhní talentů. "Láká k sobě mladé,,nepopsané‘ lidi, velmi často přímo ze škol, pro které je práce ve vydavatelství nesmírně intenzivní školou. Nevím o jiné práci, která by dokázala šikovného člověka tak rychle vysunout nahoru," poznamenal.

Podnikatelský důchod

Jiří Hlavenka své podíly ve vydavatelství i provozovateli internetových obchodů postupně odprodal americkým investorům a před třemi lety odešel do "podnikatelského důchodu". Kolik na prodeji firem vydělal, zůstává tajemstvím.

Pětačtyřicetiletý podnikatel publikuje na svém blogu komentáře - například k pirátskému stahování hudby či filmů, k novinkám Microsoftu nebo k fenoménu Facebook. Zveřejňuje tam i své názory na politické dění a nová média. Před pár lety koupil většinový podíl ve společnosti Fayn Telecommunications, která se zabývá telefonováním přes internet.

,