„Jižní Morava je v tomto ohledu ideální, ať už chcete trávit čas na vodě, ve vodě, nebo u vody,“ poukazuje ředitelka krajské Centrály cestovního ruchu Pavla Pelánová.
Například nádrž Nové Mlýny nedaleko Pavlova je skvělým místem pro vodní sporty, které turista může doplnit projížďkou na kole nebo návštěvou nedalekého Aqualandu Moravia. Popularita nových hrátek, jako jsou paddleboardy, jetsurfy či wakeboardy přitom pořád roste.
„V současnosti jsme největší a nejnavštěvovanější wakeboardový areál v Česku,“ hlásí Nicola Křížová, manažerka Wake Park Merkur se zázemím v kempu v Pasohlávkách, kde pořádají kempy a dětské školičky, díky čemuž zájem o sport kombinující vodní lyžování a techniky surfingu strmě stoupá.
Stejně jako akčnost turistů. Už neplatí, že se nejraději „rozplácnou“ na deku. „Mění se to. Lidé už jdou na vodu s tím, že chtějí někam doplout, takže si na Vranově půjčí plavidlo, jedou na Bítov a tam ho chtějí nechat. Máme i novinku v podobě mořských kajaků, na kterých dojedou dál,“ líčí Tomáš Hubený ze společnosti Bakchus aktivity, která má půjčovnu paddleboardů, šlapadel, lodiček a mnoho dalšího přímo v kempu u Vranovské přehrady.
Ta je sama o sobě dalším letním lákadlem. Patří mezi nejteplejší a nejčistší vodní nádrže, má skvěle vybavený a oceňovaný kemp, doprovodný program a písčité pláže, takže ji spousta domácích turistů volí jako alternativu za pobyt u moře.
Vodním sportům od loňska přejí i nadprůměrné srážky a naplněné přehrady. „Pro milovníky dovolené na lodi je jasnou volbou Baťův kanál, který nabízí harmonické propojení romantické plavby na hausbótu s aktivní cykloturistikou,“ doporučuje ředitelka Pelánová.
Snaží se také Brno
Řeka Dyje je zase jednou z mála, která je na jižní Moravě splavná i v létě. Základní vodáckou infrastrukturu má hlavně v úseku od Znojma po Hevlín. Další části řeky, snad kromě Zámecké Dyje s tábořištěm Nejdek na Lednicku, už však takto vybavené nejsou, takže se Dyje stává pro spoustu lidí výletem jen na jeden den.
„Myslím, že je to škoda, protože teprve vícedenním výletem do přírody si řeku opravdu prožijeme. Navíc naučit své děti například tábořit, rozdělat oheň a zažít romantiku noci pod stanem je pro všechny odpočinkově-stmelující zážitek,“ říká vedoucí Vodáckého centra Znojmo David Gros, který se stále snaží držet myšlenky původního vodáctví, kdy se řeka dobrodružně splavuje a vodák se spoléhá na sebe a své dovednosti přizpůsobení se přírodě.
Pozdvihnout by se mohly i podmínky na Brněnské přehradě. Ta je od loňska součástí turistické karty Brnopas, ale čeká ji i další propagace.
„Vnímáme, že v této době je příroda ve městě a mimo něj opravdu důležité turistické téma. Z tohoto důvodu se výrazně promítne také do nově chystané městské destinační kampaně Brno True Story,“ sděluje mluvčí TIC Brno Adéla Nováková. Město také dlouhodobě řeší rozvoj této lokality.
Někteří podnikatelé tu ovšem letos neotevřou. Nepřeje počasí, restrikce, které stále platí pro majitele hospod a kempů, ani levné zahraniční dovolené. „Vzhledem k těmto skvělým zprávám jsme se rozhodli kemp letos zavřít a letět radši do Egypta,“ podotýká ironicky Simon Hájek z Autocampu Obora v těsné blízkosti Brněnské přehrady s téměř stoletou tradicí.
Nebezpečí? Hlavně alkohol
Na bezpečnost na vodních hladinách tradičně dohlédne Státní plavební správa spolu s policií. „Pozornost se bude soustředit zvláště na bezpečí koupajících se a lidí na malých plavidlech bez motoru,“ avizuje ředitelka správy Klára Němcová.
Platí i osvědčené vymezení prostorů jen pro koupající, kam nesmí žádná plavidla – na Brněnské přehradě je těchto míst pět, na Vranově a Nových Mlýnech po dvou.
Moderní vodní sporty
|
Jak ale podotýká provozovatel Hubený, je to vždy o lidech. Několikastránkový provozní řád v půjčovně každý podepíše, ale čte ho málokdo. Určuje třeba, že vůdce plavidla nesmí být pod vlivem alkoholu ani jej přepravovat či konzumovat. Dýchnout však samozřejmě nikomu nedávají.
„Loni partička mladých pánů převrátila půjčenou elektroloď, která se zalila vodou a vznikla škoda 85 tisíc. Nevím, jestli to neskončí u soudu, pánové se nemají k úhradě, i když plavební správa naznala, že to bylo jejich pochybení. Jinak nám jen někdo občas otočí loďku,“ popisuje Hubený.
Mluvčí jihomoravské záchranky Michaela Bothová apeluje na oboustrannou ohleduplnost – plavců i těch, co řídí plavidlo. Stává se, že se dostanou do kolize.
„Pokud jde o paddleboard či šlapadlo, většinou by nemělo jít o vážná zranění. Pokud však dojde ke kontaktu s rychlým motorovým plavidlem, pak mohou být samozřejmě následky i fatální,“ upozorňuje.