Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Komplikace na Vranově. Na pláž se lidé dostanou jen lodí

  15:28aktualizováno  15:28
Místo tradiční procházky paluba. Jinak než na lodi se kvůli opravám hráze nedá z Vranova nad Dyjí dostat na oblíbenou vranovskou pláž. Zdejší podnikatelé vidí v takové dopravě atrakci, jiní se obávají odlivu turistů.

Procházku si lidé teď na dvě letní sezony musí odpustit, protože se kvůli rekonstrukci přes hráz přehrady nedostanou. | foto: Markéta Dušková, 5plus2.cz

Lidé trpící na lodi nevolností mají smůlu. Pokud se budou turisté z Vranova nad Dyjí chtít podívat na pláž Vranovské přehrady, nezbude jim letos nic jiného, než sednout do lodi. Kvůli rekonstrukci mají totiž dočasně zakázaný vstup na hráz.

Vranovský městys už vybral společnost Lodní doprava Vranov podnikatele Dalibora Dufka, která bude přepravovat lidi mezi vranovskou pláží a pravým břehem řeky Dyje. Její lodě Valentýna, Viktorie a největší Poseidon jsou lidem dobře známé z předchozích let. Přívoz začne fungovat od příštího pondělí. „Přístaviště je nachystané, ale není bezbariérové a ne úplně ideální pro kočárky, jde se pěšinkou a na konci štěrkovou cestou se zábradlím,“ vysvětluje Dufek.

Náhradní kotviště vybudovalo na vlastní náklady Povodí Moravy a bezúplatně převedlo na městys. „Z naší strany provozu nic nebrání a je vše připraveno. Náhradní přístaviště se nachází v lokalitě Skalka u pravého břehu hráze. Přívoz by měl být v provozu do října,“ potvrdil mluvčí společnosti Petr Chmelař.

Na nástupiště vláčkem

K nástupišti se turisté dostanou přes Ptačí vrch. „Musíte do kopce směrem přes Klatovku a dál po louce nebo krajem lesa. Chystají se směrovky, aby se tam ten, kdo to nezná, dostal,“ přislíbil starosta Lubomír Vedra. Na Ptačí vrch vyveze turisty kolový vláček, který bude navazovat na jízdní řád lodí.

Po dobu oprav přehrady je parkování u hráze zdarma. Přeprava lodí vyjde na pětadvacet korun, což je méně, než kdyby lidé platili parkovné. Podle starosty se tak změny na návštěvnosti nijak neblaze neprojeví, naopak. „Je to taková, dá se říci, i atrakce,“ míní Vedra.

Uzavřená hráz nebude mít zásadní vliv na turistickou sezonu ani podle Dufka. „Naopak věříme, že má svoji atraktivitu vidět opravu z hladiny přehrady,“ myslí si. Jestli ale bude přívoz rentabilní, ukáže až letošek. „Snad ano, denní náklady na posádku, palivo a ostatní je asi pět tisíc korun,“ dodal.

Kdy lodě turisty převezou

  • V květnu ve všední dny bude převoz na pláž pro větší skupiny na zavolání předem, o víkendu pojede loď 4krát za den. Totéž v říjnu. V červnu a v září ve všední den pojede loď 4krát za den, o víkendu 6krát za den.
  • V červenci a srpnu budou lodě jezdit každou hodinu mezi 9:00 a 20:00.
  • Dále funguje přístaviště na Skalce k přímým plavbám na Bítov a zpět.
  • Jízdné: dospělý 25 Kč, děti 3–15 let 15 Kč, do 3 let zdarma. Kočárek, pes, kolo 15 Kč.

Že je rekonstrukce hráze pro rekreanty zpestření, si myslí i podnikatelé z pláže. „Návštěvníci uvidí ojedinělou rekonstrukci vodního díla, kdy se postupně nahradí celá mostovka,“ říká Petr Svoboda, šéf kempu Vranovská pláž, který má otevřeno bez jakýchkoli omezení. Auty se dá dojet do kempu z druhé strany bez problémů.

Do čilého turistického života Vranova nad Dyjí zasáhne rekonstrukce 290 metrů dlouhé hráze místní přehrady za 58 milionů korun na dvě letní sezony. Domněnka, že nebude mít vliv na návštěvnost, je však podle odborníka na cestovní ruch Pavla Kovaříka pouhá iluze: „Utrpí zejména pasáže s restauracemi v okolí přehrady. Zkomplikuje se dostupnost přilehlé pláže z Vranova a naopak. Domnívám se, že se to dotkne hlavně krátkodobých pobytů a výletů.“

A ještě jedna novinka pravděpodobně čeká Vranovskou přehradu – po několika letech dohadů z ní nejspíš zmizí lodě podnikatele Martina Balíka. Ten tady kotví i převáží turisty, ačkoliv k tomu nemá povolení. Vodohospodáři dosud neměli páky, jak dopravce z Dyje dostat. „V současnosti máme k dispozici pravomocné rozhodnutí soudu o vyklizení pozemků, které pan Balík protiprávně využíval. Přes několikeré výzvy ale pozemky nevyklidil,“ shrnul mluvčí Povodí Chmelař (více jsem psali zde).

Balíka se snaží vystrnadit i Státní plavební správa, od které dostal už několik pokut v desítkách tisíc korun za neoprávněnost provozování přístaviště. „Proti tomuto rozhodnutí se provozovatel odvolal a v tuto chvíli probíhá odvolací řízení,“ informovala šéfka úřadu Klára Němcová. Sám Balík s novináři nekomunikuje, v minulosti ale několikrát uvedl, že je v právu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Obžalovaný řidič dodávky Petr Štýbl u soudu (20. září 2017)
Nehoda se třemi mrtvými je tragická nejen pro pozůstalé, tvrdí obhajoba

Tragickou dopravní nehodu u Tvarožné na Brněnsku, při níž zemřela žena a její dvě malé děti, znovu projednával Krajský soud v Brně. Obžalovaný Petr Štýbl se...  celý článek

Vítězný most ze špejlí unesl váhu 26 kilogramů.
VIDEO: Studenti postavili most ze špejlí. Unesl 26 kilogramů

Studenti brněnské průmyslovky se utkali v klání, které není právě typické. Stavěli mosty ze špejlí. Soutěž se na škole stává již tradicí a studenti si při ní...  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.