VUT nabízí obor příštího tisíciletí: studium nanotechnologií

Například v medicíně, kdy mohou lékaři proniknout až do těla buňky, v moderních počítačových technologiích, při výrobě izolačních materiálů nebo látek, které se nikdy nezmačkají. Tady vědci využívají nanotechnologie. Od příštího akademického roku se mohou na tento obor přihlásit i studenti Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.

Medicínský nanobotech (mikroskopický robot) na brněnském VUT - Vysoké učení technické v Brně nabízí možnost studia fyzikálního inženýrství a nanotechnologií. | foto: Daniel Steffen

Nanotechnologie se zabývá vlastnostmi objektů s rozměry mezi tisícinou a miliontinou milimetru a výzkum na ni klade stále větší důraz. Tyto moderní technologie mohou zájemci od příštího semestru studovat i v Brně.

"Fakulta tak reaguje na potřebu výchovy odborníků pro tento vědní obor budoucnosti a pro nový akademický rok 2009/2010 otevírá nový tříletý bakalářský a navazující dvouletý magisterský obor Fyzikální inženýrství a nanotechnologie," informovala mluvčí Vysokého učení technického v Brně Jitka Vanýsková.

Obor je každoročně určen pro 20 studentů, kteří maturovali z matematiky a fyziky. Přihlásit se mohou až do 31.března. Přijímací zkoušky se budou konat v červnu.

V Brně se tak budou nanotechnologie samostatně učit vůbec poprvé. Další univerzitou, která tento studijní obor nabízí, je Technická univerzita v Liberci.

Ředitel Ústavu fyzikálního inženýrství Tomáš Šikola považuje tento krok za velmi důležitý: "Náš ústav poskytuje fyzikálně orientované studium od roku 1990. Od roku 1997, kdy se rozšiřovaly vědecké činnosti kvůli komplexnímu projektu s názvem Laboratoř nanotechnologií a povrchového inženýrství, se stal ústav významným pracovištěm v této oblasti."

Perličkou ústavu je zejména laboratoř, která je vybavena čistými prostory a nejaktuálnější výzkumnou technikou v ceně asi 50 milionů korun. Předměty v laboratoři, na kterých studenti pracují, musí být ve vakuu.

Studovat nanotechnologie mohou i posluchači Masarykovy univerzity. "Spousta studentů váhá mezi studiem na MUNI a na VUT, a proto má nanotechnologie mezioborový charakter ve formě spolupráce s Přírodovědeckou fakultou." Škola spolupracuje i s "high-tech" firmami jako Tescan, FEI Czech Republic a Optaglio, kam mohou jít studenti na praxi.

Autor:

Místostarosta Znojma Jan Fiala.
Cyklistický klub ze Znojma, který vedl bývalý politik, čelí exekuci