Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyhlídkové lety kvůli novým směrnicím skončí

  • 15
Prohlédnout si jihomoravskou krajinu z ptačí perspektivy půjde od léta zřejmě jen z rozhledny nebo balónu. Malá motorová letadla už pasažéry nad mraky vynášet nebudou. Od poloviny července začnou pro vyhlídkové lety platit tak přísná pravidla, že je aerokluby nebudou schopné splnit.

Z letiště v Břeclavi poslední vyhlídkový let odstartuje 14. července. Pak už zůstane letadlo, které si zdejší aeroklub nedávno pořídil právě kvůli vyhlídkovým letům, turistům a návštěvníkům zapovězeno.

"Od patnáctého července začne platit nařízení Evropské komise, které staví vyhlídkové lety do stejné kategorie, v jaké je klasická letecká doprava," vysvětluje vedoucí letového provozu břeclavského letiště Václav Hrůza.

"Abychom mohli vyhlídkové lety dál nabízet, museli bychom splňovat stejné podmínky jako třeba ČSA, které provozují velká dopravní letadla," podotýká.

I malé aerokluby s travnatými letišti by si musely opatřit stejné doklady, musely by garantovat stejný systém jakosti nebo třeba údržby jako obří letecké společnosti. "Většina tak malých hráčů, jako jsme my, nemá šanci těmto podmínkám dostát. Prostě to nejde. Většina nás s vyhlídkovými lety končí," posteskl si Václav Hrůza.

Aerokluby si nová povolení vyřizovat nechtějí
Lety nad lednicko-valtickým areálem jsou mezi turisty velmi oblíbené. Žádný z jihomoravských klubů však do vyřizování nových oprávnění jít nechce. "Pokud vím, tak vyhlídkové lety v kraji nikdo provádět nebude," potvrzuje Jiří Unzeitig z letecké školy Bemoair v Brně.
 
I kdyby se některému z klubů podařilo nové oprávnění získat, náklady na lety by byly tak vysoké, že by se musely promítnout do ceny letenek. A ty už by pak nemusely najít odbyt. Podle odhadu leteckých škol by mohla být cena letů nejméně trojnásobná - mohla by překročit až částku patnácti tisíc.

Pro některé letecké školy může být zákaz vyhlídkových letů likvidační. "Je to vlastně zamezení podnikání. Někteří provozovatelé jsou na vyhlídkových letech vyloženě závislí," potvrdil Unzeitig.

Bude se létat nelegálně?
Malé letecké kluby tvrdí, že je evropské směrnice ženou jedině k tomu, aby lety provozovaly načerno. "Dělají vše pro to, aby se létání vrátilo do dob socialismu, kdy byly vyhlídkové lety úplně zakázané," Zlobí se Josef Bílík z Aeroklubu Kyjov.

Už tehdy však piloti s obavami svezli aspoň své známé. A do ilegality se zřejmě budou muset vrátit i teď. V předpisech a nařízeních se vždy skulinka najde.

"V leteckém zákoně například existuje možnost letu s cestujícím. Jsou jím ovšem myšleni členové rodiny nebo známí. Ty může pilot vzít do letadla bezúplatně," vysvětluje Josef Bílík.

Nikdo nemůže zakázat pilotovi svézt někoho ve svém letadle, ale už to nebude veřejně nabízená činnost. Jenže provoz na letištích pak může sklouznout až k tomu, že budou cestující potají strkat pilotům peníze do kapes a žadonit, aby je v letadle svezli. "Evropská unie nás do toho tiše tlačí," podotkl Bílík.