Správa železnic se pouští do první velké opravy tratě od konce devadesátých let. Teď je celý úsek ve špatném stavu, navíc ho tvoří oblouky. Opravy si vyžádají téměř šest miliard korun, což ze stavby činí jednu z největších za poslední roky.
„Realizace všech staveb zlepší technický stav a parametry trati, umožní zvýšit rychlost vlaků a zajistí vyšší bezpečnost a spolehlivost provozu. Cestující pak uvítají bezbariérový přístup k nástupištím v Adamově a na nově upravených zastávkách,“ vypočítal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Práce oficiálně začaly dnes.
Osobní vlaky nahradí autobusy, většina dálkových spojů jezdí již od dubna mezi Brnem a Prahou přes Havlíčkův Brod. Vlaky linky R19 z Prahy budou zpravidla končit ve stanici Blansko.
Kvůli tomu, že trať vede v obtížně přístupném údolí Svitavy, bude jezdit více autobusových linek na různých trasách, aby se minimalizovala zpoždění. Dálkové vlaky už v letošním roce kvůli dalším stavbám na koridoru mezi Prahou a Brnem jezdí odklonem přes Havlíčkův Brod, a neobsluhují tak Českou Třebovou a Pardubice.
Rekonstrukce trati začíná na okraji Brna, kde vlak vjíždí do údolí Svitavy. Mezi Brnem a Adamovem vznikne nová kolejová spojka, která umožní redukovat zpoždění v případě jednokolejného provozu. Dále projdou úpravami zastávky v Bílovicích nad Svitavou v Babicích nad Svitavou.
Nová nástupiště i parkovací místa
V Bílovicích vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup od parkoviště k nástupišti ve směru Brno.
„Do oblouků o malých poloměrech použijeme kolejnice s větší odolností proti opotřebení. Dále dojde k obnově vybraných mostů, všech čtyř tunelů, opěrných a zárubních zdí a přilehlých skalních svahů,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
V Adamově vzniknou nově dvě ostrovní nástupiště, na které bude zajištěný přístup lávkou přes celé kolejiště. Přístup bude díky výtahu bezbariérový a po lávce bude možné jit z nádraží přímo do ulice Hybešova za nádražím. V Adamově vznikne také parkoviště pro 30 aut a prodlouží se třetí staniční kolej na 740 metrů, což umožní odstavení delších nákladních vlaků než dosud.
Dále směrem do Blanska se počítá s přestavbou adamovské zastávky. Boční nástupiště budou nově proti sobě, přesune se tedy nástupiště směrem do Blanska a budou bezbariérově přístupná šikmým chodníkem. Na trati se bude sanovat pět tunelů, skalní zářezy, mosty a zdi. Rekonstrukcí projde kompletní železniční svršek a částečně i spodek.