Bezpečnost na nádraží v Brně hlídá nový systém, vlaky zastaví na dálku

  • 16
V polovině prosince skončí výluka na brněnském hlavním nádraží. Na provoz nově dohlíží moderní bezpečnostní systém, díky kterému mohou železničáři koordinovat průjezd až 670 vlaků za den a výpravčí přes něj zastaví i provoz na celém nádraží.

Díky moderní technice lze doufat, že nehoda dvou vlaků na brněnském hlavním nádraží, při níž se letos v březnu zranila asi dvacítka lidí, byla na dlouhou dobu poslední.

Zatímco před rozsáhlou modernizací největšího brněnského nádraží spolu vedoucí provozu komunikovali složitě mezi roztroušenými kancelářemi, dnes pracují všichni v jedné místnosti. Elektronický bezpečnostní systém je navíc na špičkové evropské úrovni.

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla modernizace nutná, od neděle 15. prosince totiž denně nádražím projede v průměru více než 620 vlaků, ve všední dny dokonce až 670. 

„Kapacita je opravdu na svém maximu. Vlakových spojů přibylo v souvislosti v novými linkami do Hrušovan, Židlochovic, Šakvic a Hustopečí. Ale počet kolejí i nástupišť zůstává. Proto bylo nutné zlepšit bezpečnostní a komunikační prvky,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.

Zatímco před rekonstrukcí řídil provoz výpravčí z jednoho pracoviště a další lidé z dokonce šesti stavědel, dnes sídlí všichni pracovníci v moderním centru v budově poblíž nástupiště číslo šest. 

„Sídlí tam všichni paneloví výpravčí i hlavní výpravčí, operátorky i dozorčí provozu. Takže koordinace řízení dopravní práce v uzlu je naprosto koncentrovaná. Řízení provozu bylo v původní verzi velmi náročné především na komunikaci jednotlivých pracovišť,“ poznamenal Libor Tkáč, oblastního ředitel SŽDC pro Brno.

Nový systém podle něj funguje skoro jako velká počítačová hra.

„Pokud by se stalo, že by strojvedoucí vlaku nerespektoval překážku, která mu nedovoluje jízdu, po celém uzlu se okamžitě rozlehne velké akustické upozornění,“ vysvětlil Tkáč s tím, že právě houkání varuje všechny zaměstnance dráhy i posádku vlaků, že něco není v pořádku.

„Na to může zareagovat výpravčí. Pomocí elektronického komunikačního zařízení může zastavit buď selektivně konkrétní vlak, nebo stisknutím jednoho centrálního tlačítka provoz na celém nádraží,“ dodal.

Oprava za miliardu a půl se stihla v termínu

Modernizace stávajícího hlavního nádraží vyšla na zhruba 1,5 miliardy korun a byla rozdělená do čtyř samostatných staveb.

Kromě staničního zabezpečovacího zařízení se opravovaly třeba mosty nad ulicemi Křídlovická a Hybešova.

Uzavírka tratí skončí o půlnoci ze 14. na 15. prosince. Jako první přijede na hlavní nádraží expres na trase z Prahy do Břeclavi 19 minut po půlnoci.

Vlaky, které dosud musely zastavovat na provizorním dolním nádraží, už zajedou přímo na to hlavní. Cestující se však stavebním pracím nevyhnou. Tratě jsou sice opravené, ale stále se pracuje na rekonstrukci nádražní budovy.