Dvě třetiny stožárů veřejného osvětlení je v Brně potřeba vyměnit za nové (ilustrační snímek).

Dvě třetiny stožárů veřejného osvětlení je v Brně potřeba vyměnit za nové (ilustrační snímek). | foto: Michal Klíma, MAFRA

V Brně je nutné vyměnit přes dvacet tisíc stožárů veřejného osvětlení

  • 27
Jsou starší než dnešní třicátníci. Brněnští technici je začali stavět kolem okrajů silnic a chodníků v době babyboomu v druhé polovině sedmdesátých let. Od té doby je nikdo neměnil. Teď je však několikametrové stožáry veřejného osvětlení nutné nahradit za nové, a to co nejdříve.

"Z celkového množství zhruba třiatřiceti tisíc stožárů ve městě je nezbytné v dohledné době začít s výměnou dvou třetin z nich, které jsou ve stáří pětatřicet až čtyřicet let," říká generální ředitel společnosti Technické sítě Brno Jaromír Machálek.

Letos už jich technici nahradili tři sta, dalších sto chtějí opravit ještě do zimy. Nyní se mění stožáry například v Ondrouškově, Konopné či Francouzské ulici. Výměna čeká i osvětlení v Kabátníkově. Na ty také Brno uvolnilo peníze ze svého rozpočtu.

Ale to jde jen o polovinu nutných oprav. Podle propočtů by bylo potřeba v moravské metropoli vyměnit minimálně tisíc sloupů veřejného osvětlení ročně. Na vyšší tempo při výměně stožárů však nejsou peníze.

"Pracujeme na projektech, aby bylo možné zažádat o dotace," vysvětluje předseda představenstva Technických služeb Michal Chládek.

Už v létě začalo ministerstvo životního prostředí vyjednávat s Bruselem o finanční pomoci pro modernizaci veřejného osvětlení. Ve hře je jeden a půl miliardy korun, na které by dosáhly obce, jež chtějí prosadit projekty zaměřené na snižování spotřeby elektrické energie.

Právě tato podmínka by Brnu nahrávala. "Brněnské osvětlení vysokotlakými sodíkovými výbojkami patří mezi nejúspornější, a to nejen v České republice, ale i v Evropě," podotýká provozně-technický ředitel podniku Josef Šaroun. Na rozdíl od stožárů mění technici svítidla jen minimálně. Výbojky se vyměňují pravidelně každých pět až šest let.

Ultrazvuk už nestačí

Až doposud stav stožárů prověřovali technici pomocí ultrazvuku. Od loňska mají úplně novou, takzvanou Rochovu metodu.

"Na základě vychýlení stožárů speciálním zařízením zjistíme jejich stav, případně jejich špatné založení, a tak určíme, kolik let ještě nebudou nebezpečím pro své okolí," říká Šaroun. Dosud tímto způsobem prověřili asi tři sta stožárů, zhruba třicet z nich našli v nevyhovujícím stavu.

"Speciální Rochovou metodou jsme zjistili havarijní stav dvou stožárů ve Francouzské ulici, vyměnili jsme je už na jaře," uvedl Šaroun. Korozi stožárů urychluje například solení v zimě nebo psí moč. Na padesát kusů ročně poničí motoristé. Vandalové zase demontují a kradou dvířka.

Přesto jich přibývá. Nová světla vznikají hlavně v nové zástavbě nebo u velkého městského okruhu, kde přibude na 160 nových stožárů. "Snažíme se snižovat počet stožárů využitím výkonnějších svítidel, ale vzhledem k výstavbě nám jejich počet v průměru narůstá až o tři stovky ročně," říká Šaroun.