Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vynálezce horského kola Gary Fisher: Projeďte se se mnou v neděli okolo Brna

  15:29aktualizováno  7. listopadu 12:02
"Vyrážíme v deset hodin dopoledne z Přístaviště. Už se moc těším na všechny fanoušky," zval na vyjížďku okolo Brněnské přehrady všechny "bajkery" sedmapadesátiletý Američan v on-line rozhovoru na iDNES.cz. Cyklistická legenda přijela do Brna na zdejší veletrh Sport Life.

Gary Fisher | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

"Horské kolo je více individuální a více pro objevování přírody a osobních limitů. Silnice je více společenská, musíš kooperovat. Mám hrozně rád oboje a střídám to. Podle nálady - podle toho, jestli mám chuť být s lidmi, nebo přírodou," odpověděl Fisher čtenáři Petrovi na otázku, jestli¨upřednostňuje horské, nebo silniční kolo.

odpovědi garyho fishera si můžete přečíst - zde

"Vaše tvrzení o vynalezení horského kola je dost odvážné. Jako kluci jsme si už před rokem 1970 stavěli něco podobného jako vy, ale nikoho z nás by nenapadlo tvrdit, že jsme to vymysleli zrovna my. Dělal to kdekdo," prohlásil čtenář Vymrzovač.

Fisher s ním souhlasil. "Je hodně lidí po celém světě, kteří ‚vynalezli‘ horské kolo přede mnou. Slovo vynalézt je špatně používané, a to i mými vlastními lidmi. Já jsem začal vyvíjet kolo, které bylo pro širokou veřejnost jednoduché používat, kupovat a dávalo jim příležitost ke sdílení vlastních zkušeností a zážitků," vysvětlil.

Za 45 let ježdění jen jedenkrát zlomená ruka
Čtenáři se zajímali i o nehody, jaké na kole Fisher zažil. "Za celých pětačtyřicet let ježdění jsem měl jen jednou zlomenou ruku. Nejvíc jsem se ‚vykostil‘ v roce 1979 při Tour of Nevada city. Rozbil jsem si hlavu, ale za tři měsíce už jsem zase mohl jezdit," uvedl.

V roce 1979 se do prodeje dostává kolo značky Mountain Bike - horské kolo. Že se tak dnes jmenuje celá kategorie kol, za to vděčí celý svět tomu, že si Gary Fisher název svého modelu nezaregistroval. A tak svá kola pojmenovává jednoduše Gary Fisher.

Fisher ale prý nikdy o své firmě jako o "impériu" neuvažoval. "Je to spolupráce skvělých lidí okolo mě a v tom je naše hlavní síla. Jasně, jsem šťastný," odpověděl čtenáři Markovi.

"Myslím, že nejsem extrémně bohatý na peníze, ale hrozně bohatý v zážitcích a zkušenostech, a to mě hlavně změnilo. Nejtěžší bylo asi být opatrný v obchodě a vybírání si dobrých obchodních partnerů," popsal Fisher uplynulá léta v byznysu.

"Máme v plánu více expandovat na český trh i s oblečením a doplňky na kolo naší značky," odpověděl Fisher čtenáři Ondřejovi, který si stěžoval na nemožnost tyto věci v České republice sehnat.

Kolo za deset let? Elektronika, nebo extrémní jednoduchost
Fisher vidí dvě možnosti, jak bude kolo vypadat za deset let. "Jedna cesta je technická. Kolo bude mít i elektroniku. Druhá varianta je extrémně jednoduché kolo bez náročnějších mechanismů," uvedl.

Na otázku dalajlamy, co si myslí o olympijských hrách v Číně, odpovídá jednoduše: "Prostě jsem se rozhodl tam nejet."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Studenti ekonomie mají svou laboratoř. Zkoumají třeba daňové podvody

Experimentovat mohou i ekonomové. Teď k tomu mají i dvě výzkumné laboratoře na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Jejich hlavní výhodou...  celý článek

Při hrozivě vypadající nehodě domíchávače a osobního auta se nikdo nezranil....
Řidič domíchávače si nevšiml zaparkovaného auta, proboural jím dům

Následky netradiční nehody likvidovali jedenáct hodin hasiči v Bučovicích na Vyškovsku. Řidič domíchávače betonu si nevšiml zaparkovaného osobního auta, do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
U brněnských nádraží vzniknou nová parkoviště, jedno zřídí i Jančura

U brněnských nádraží vzniknou stovky nových parkovacích míst. Jedno z parkovišť chce zřídit i majitel společnosti RegioJet Radim Jančura, aby do vlaků přilákal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.