Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Oboustranná výhra. Obě varianty nádraží v Brně jsou možné, určila studie

  12:20aktualizováno  10. července 17:40
Analýza dvou zvažovaných poloh brněnského nádraží je hotová. A spokojenost panuje jak u zastánců, tak u části odpůrců odsunu železničního uzlu. Úřady ve studii po řadě let poprvé oficiálně uznaly, že i modernizace nádraží v centru Brna je z technického hlediska reálná.

Stávající poloha, nebo o kilometr jinde? Z hlediska pohybu vlaků po Brně jsou podle studie obě dvě polohy uskutečnitelné. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Ve sporu o polohu brněnského hlavního nádraží v pondělí nastala situace, kterou nikdo nepamatuje. Zastánci a odpůrci odsunu železničního uzlu na jih se sešli na jedné tiskové konferenci u jednoho stolu, aby společně prezentovali výsledky odborné studie.

Tu si nechala vypracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a srovnávala obě polohy hlavního nádraží z hlediska železniční dopravy. Tedy polohu odsunutou o necelý kilometr na jih za Zvonařku, která je zatím vládou, krajem i městem považována za oficiální a je také zakreslena v územním plánu města.

A také polohu Pod Petrovem, tedy v místech takzvané Malé Ameriky, kterou prosazuje Občanská koalice Nádraží v centru.

„Za výsledky této studie se mohou postavit obě strany,“ shodl se náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS) s Matějem Hollanem z hnutí Žít Brno a Občanské koalice Nádraží v centru.

Přislíbené peníze z Bruselu

„Současná situace dává naději, že kroky, které jsou pro modernizaci nádraží potřeba v každé variantě, můžeme dělat společně,“ zhodnotil Hollan.

„Budu podporovat variantu, kterou si stát vybere a zaplatí,“ doplnil Kotzian. Upřesnil navíc, že peníze na brněnský železniční uzel se díky lobbingu Brna podařilo předjednat v Bruselu - a to bez ohledu na konečnou polohu nádraží.

Studie má přitom jednoznačný závěr. Z hlediska pohybu vlaků po Brně jsou podle ní obě dvě polohy uskutečnitelné. A obě varianty stojí zhruba stejně peněz - přibližný odhad je nyní dvacet miliard korun.

Dokument však zatím neříká nic o tom, zda jsou obě varianty opravdu srovnatelné z jiných hledisek, a ani jaká je jejich definitivní cena. Zatím šlo totiž jen o pohled čistě železniční, o analýzu toho, kudy lze vést koleje či jak na novém nádraží navázat regionální a dálkovou dopravu.

„Ve zmíněných dvaceti miliardách zatím nejsou započteny například náklady na změny v městské hromadné dopravě a podobně,“ upřesnil Kotzian.

Výsledný verdikt? Do roka

Studie zatím ani neřekla, která varianta je vhodnější a která by se tedy měla stavět.

„Jde pouze o to, aby z pohledu železničního provozu byla obě řešení srovnatelně vyhovující budoucím potřebám. Výsledek studie bude podkladem pro studii proveditelnosti, která zhodnotí více hledisek než jen železniční provoz a doporučí řešení,“ píše se ve výsledném dokumentu, který visí i na www.europointbrno.cz.

Verdikt by podle Kotziana měl padnout patrně příští rok.

Právě dokončená studie popisuje, že nádraží v odsunuté poloze by mohlo být hotové dříve. „Bude-li hladce vydáno stavební povolení, výstavba by mohla být zahájena v roce 2018 či o rok později. Podle časového plánu z přípravné dokumentace je možné očekávat dokončení stavby přibližně za čtyři roky, tedy v roce 2021, či spíše 2022,“ popisuje dokument.

Nádraží v poloze pod Petrovem je na tom z tohoto pohledu hůře. Bylo by kvůli němu totiž potřeba změnit územní plán. „Dobu přípravy lze odhadnout na 10 let. Zahájena může být přibližně v roce 2024 a podle harmonogramu postupu výstavby bude trvat 7,5 roku. Dokončení stavby je tak možné očekávat přibližně v roce 2032,“ nastiňuje studie.

V souvislosti s polohou brněnského nádraží vznikla iniciativa občanské aliance Referendum 2014, která se snaží o vypsání referenda o poloze nádraží v termínu podzimních komunálních voleb.

Aktivisté odmítají variantu u řeky i polohu pod Petrovem. Podle nich je nutné začít zcela od nuly. S tím ale nesouhlasí radnice ani aktivisté z občanské koalice Nádraží v centru. Celý projekt by se podle nich tímto návratem na začátek zcela zastavil.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Doogee Mix
Hledaný mladík se lekl oznámení v ukradeném mobilu a sám šel na policii

Celostátně hledaný mladík zpanikařil, když na mobilní telefon, který ukradl v Letovicích na Blanensku, přišlo oznámení o zablokování přístroje policií. Zloděj...  celý článek

Autobus s dětmi uvízl na přejezdu
Potvrzeno. Řidič, který s dětmi uvízl pod závorou, trestný čin nespáchal

Řidič autobusu plného dětí, který uvízl na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou, podle brněnského krajského soudu nespáchal trestný čin. Soud tak...  celý článek

Ilustrační snímek
Studenti z celého kraje budou jezdit do Brna, hejtmanství koupí stroje

Plán na vznik Centra pro odborné vzdělávání ve strojírenství v Kuřimi definitivně padá. Nové vedení kraje už po svém nástupu kritizovalo, že projekt pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.