Pavilon P na Brněnském výstavišti

Pavilon P na Brněnském výstavišti | foto: archiv, MF DNES

Výstaviště válčí s krizí golfem, hudbou i spojenými veletrhy

  • 0
Ekonomická krize zasáhla výstavnictví stejně jako ostatní obory, Veletrhy Brno však překvapivě ohlásily plně obsazený Mezinárodní strojírenský veletrh. S téměř 46 tisíci metry čtverečními pronajaté plochy byl loni v areálu jedničkou.

"Firmy jsou i na čekací listině," neskrývá uspokojení mluvčí společnosti David Pokorný. Podle něj má firma nyní jasný kalendář akcí na léta 2011 a 2012, který vychází z obnovy veletržních produktů.

"Vždy je žádoucí, aby byly oborové celky spojeny a vystavovatelé mohli porovnat svou nabídku s konkurencí," vysvětlil Pokorný s tím, že soubor chystaných akcí je postaven zvláště na technologických veletrzích. (o loňském veletrhu čtěte zde)

Pronajímají pavilony pro koncerty

Ekonomické krizi čelí Veletrhy Brno i pronájmem areálu k jiným akcím. Konference, společenské a kulturní podniky i hudební produkce tak doplňuje třeba možnost hrát golf v pavilonu H.

Na výstavišti hráli například legendární Rolling Stones, duněla technoparty Apokalypsa a svou Volume tour přivezl i Paul van Dyk. Na podzim přijede do pavilonu P s novými hity i stálice česko-slovenské hudební scény, rocková kapela Elán.

Velmi oblíbené jsou nyní také promoce v Rotundě pavilonu A i využití areálu jako zajímavé lokality pro natáčení filmovými produkcemi. Kvůli klesajícímu zájmu o předvádění na veletrzích a rozmachu prodeje přes internet i hypermarketů skončily nedávno veletrhy Digitex a Interkamera.

Přetáhli akce z Prahy

Některé akce naopak přešly z Prahy do Brna, například Motosalon a čerstvě dvojice Amper, Optonika. Jako hostující se uskuteční na přelomu března a dubna 2011.

Generální ředitel pořadatelské společnosti Terinvest Jiří Šviga uvedl, že přesun Amperu do Brna je vyústěním komplikované situace v pražském výstavnictví. "Geografická poloha Brna je výhodná pro blízkost hlavních center Čech, Moravy, Slezska, Slovenska, Rakouska a Maďarska. Lze tedy předpokládat zvýšenou návštěvnost z těchto regionů," doplnil.

Poslední ročník letos v dubnu na výstavišti v Letňanech navštívilo téměř 50 tisíc lidí a obsadilo jej 705 firem z 21 zemí.

I letos jsou v červených číslech

Hospodaření Veletrhů Brno se v loňském roce propadlo do ztráty 98 milionů korun, zatímco ještě v roce 2008 firmě stoupl zisk o dvě třetiny na 109 milionů korun, což byl nejlepší výsledek za posledních sedm let.

Do červených čísel stáhla firmu hlavně ekonomická krize, ale také splácení nového pavilonu P za 800 milionů korun. "Letošní rok také skončí ztrátou, ale jak bude vypadat, se ukáže právě až po strojírenském veletrhu," sdělil Pokorný. (o ztrátě čtěte zde)

Všechny restrukturalizační kroky by měly letos pozitivně ovlivnit i výši tržeb, které se loni meziročně propadly na 1,072 miliardy, zatímco v roce 2008 činily 1,92 miliardy korun.

Jak se výstavišti daří v čase krize

Ekonomická krize a úspory u všech vystavovatelů nutí Veletrhy Brno slučovat akce do oborových celků.
Firma celoročně pronajímá areál k jiným akcím, například konferencím, hudebním produkcím nebo filmování.
Od března 2011 přejde do Brna z pražských Letňan dvojice akcí Amper, Optonika. Po průzkumu na oborovém trhu zrušila firma dvojici veletrhů Digitex a Interkamera. O audio a fototechniku je totiž spíše zájem na internetu, případně se prodává v hypermarketech.
Mezinárodní strojírenský veletrh je letos vyprodaný, některé firmy jsou i na čekací listině.