I současní radní mají podobné snahy, které bohužel dosahují hodnot téměř podúrovňových, zvlášť co se týká urbanistiky a výtvarných doplňků architektury. Málokterý si uvědomuje, že výzdoba města tu není proto, aby se na ní vyřádili připitomělí recesisti, ale že jde o aktivity určené široké veřejnosti, za jejichž nemalé finanční prostředky jsou artefakty pořizovány.
. GLOSA |
Dost lidí však tématu rozumí, a přesto mlčí, anebo reptají jen mezi sebou. Vědí totiž, jakou sisyfovskou práci představuje, chtějí-li se postavit proti nekulturním kulturtrégrům, kteří se rozhodli za cizí peníze oblažovat prostředí města. Navíc odborné výtvarné školy, které ročně chrlí desítky absolventů vychovávaných v duchu současné anarchie hodnot a jakési pseudosvobody projevu, nejsou zrovna nositeli kvalitní nabídky monumentálních úkolů.
Jaké mají poradce?
Odpočítáme-li povinnou úlitbu stranické politice komunistické strany, pak patnáctičlenná schvalovací komise dřívějšího Svazu výtvarných umělců zabránila i realizaci spousty nevkusu. Špatný návrh nebyl automaticky vyloučen, ale hledalo se lepší řešení a někdy až napotřetí dozrál návrh natolik, že mohl být realizován. Sám jsem před touto komisí několikrát stál a připomínky k mé práci bývaly erudované, obohacovaly věc k lepšímu.
Nevím, jak dospěli současní radní a jejich eventuální poradci k výběru plastiky Spravedlnosti před budovu Nejvyššího správního soudu na Moravském náměstí. Ale namítnou-li, že o ní rozhodovala mnohočlenná komise, pak musí být složena z přikyvovačů čemukoliv, protože výsledný návrh je naprostý nesmysl.
Bohyně z kanalizačních rour
Bohyně Spravedlnosti má být z proděravělých a pozohýbaných kanalizačních rour představujících monstrum ucpávající obrovskou kostkou díru, ze které prýští voda.
Potrhlé vysvětlení, že připomíná indiána, který v Přeletu nad kukaččím hnízdem vytrhl ze země blok a chystá se jej vyhodit oknem na protest proti nespravedlnosti, mohou brát vážně jenom naprostí kulturní ignoranti. S bohyní Spravedlnosti všech budov soudů světa už od dob starého Řecka tohle nemá pranic společného. Vsadím se, že kdyby staří řezbáři Kotrbové, které jsem osobně znal a vážil si jich, mohli vstát z hrobů, svého potomka či jmenovce by za tenhle nápad seřezali, protože dělá hanbu jejich jménu.
Soudím, že pokud v současnosti nemáme žádného vhodnějšího profesionála, jenž by na solidní úrovni splnil monumentální výtvarné úkoly v architektuře, mělo by se od těchto aktivit upustit a nechat náměstí i veřejná prostranství bez podobně úděsných provizorií, jež bude stejně třeba za nějaký čas odstranit – asi jako když se dnes radnice marně snaží zkorigovat a zlidštit smutnou pustinu náměstí Svobody. Navíc na gotických fiálách Staré radnice se návrh bohyně Spravedlnosti sám nabízí. Z její střední velikosti by stačilo udělat odlitek, zvětšit jej, což není žádný technický problém, a bylo by po starostech.
V porovnání se stávajícími návrhy vystavenými do konce července v Urbancentru pozná nebetyčný rozdíl v kvalitě i úplný laik. Měli bychom se naučit stydět za nevkus a nekulturnost, které nabízíme návštěvníkům svého města – protože i my jsme to město.