Hlavní nádraží v Brně

Hlavní nádraží v Brně | foto: Jan Markovič, iDNES.cz

Vznik rychlodráhy nezpozdí stavbu nového nádraží, tvrdí zelení

  • 3
Tomu, aby cestující v Brně dopravovaly mezi novým a starým nádražím vlaky po takzvané rychlodráze, nic nebrání. Tvrdí to zelení, kteří si nechali zpracovat právní analýzu. Podle ní přidání rychlodráhy projekt nezpozdí a nedojde ani k velkým úředním komplikacím.

"Právníci konstatovali, že projekt lze o rychlodráhu doplnit bez zpoždění," uvedl náměstek primátora Martin Ander. Podle právníků by stačilo doplnit stávající územní rozhodnutí a udělat nové posouzení vlivu na životní prostředí. "Není třeba absolvovat znovu celý proces územního řízení. Dá se to stihnout za tři až čtyři měsíce, v případě, že se někdo odvolá, o pár měsíců dřív," nastínil Ander.

Rychlodráha, jejíž koncept vymyslel lidovecký předseda dopravní komise Josef Veselý, počítá s propojením židenického nádraží se současným nádražím a plánovanou novou železniční stanicí s tím, že po trati by jezdily regionální vlaky, a lidé z okolí Brna by tak nemuseli přestupovat na nové stanici. Trať by vedla po současné železnici, která měla být podle původních plánů zrušena.

Zda skutečně rychlodráha vznikne, bude záležet na třech subjektech - městu, kraji a Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která celou přestavbu železnice zaštiťuje a ze státních peněz platí.

Právě SŽDC byla dosud jediným z trojice, kdo se k návrhu stavěl zdrženlivě. V rozhodování jí má pomoci podrobná analýza celého návrhu. "Analýza je už hotová, její závěry ale zatím nebudeme zveřejňovat. Nejprve o nich budeme informovat primátora a hejtmana," uvedl Karel Janků ze SŽDC.

Na rozdíl od právní analýzy zelených si organizace nechala zpracovat podrobný dokument, který kromě legislativy řeší i technické možnosti. "Zabývá se ideovým návrhem inženýra Veselého komplexně," dodal Janků.

Město i kraj rychlodráhu podporují, vedení kraje na ní dokonce trvá. "Já jsem přesvědčený, že investor (SŽDC - pozn. red.) musí přihlédnout k tomu, že toto je způsob, jak zajistit integrovanou dopravu. Jihomoravský kraj na tomto řešení musí trvat," prohlásil hejtman Stanislav Juránek.