Podmínky pro školy, které od pondělí začnou platit v celé České republice, kritizuje Asociace waldorfských škol ČR.
Její představitelé Dušan Pleštil a Tomáš Jedlička sepsali otevřený dopis, který adresují premiérovi Andreji Babišovi (ANO), ministru školství Robertu Plagovi (ANO) a ministru zdravotnictví Romanu Prymulovi (za ANO).
Ti ve středu po jednání vlády mimo jiné oznámili, že od pondělí 5. října se na dva týdny uzavřou střední školy v některých regionech. Platit to má v okresech, které mají na koronavirovém semaforu červenou nebo oranžovou barvu, což je většina republiky.
V dopise asociace upozorňuje na škodlivost přijatých hygienických opatření a požaduje jejich přehodnocení a úpravu.
„Školy sice potřebují smysluplná hygienická opatření, ale ta nesmějí vést k tomu, že by u dětí a dospívajících vzbuzovala strach z mezilidských vztahů a žáky izolovala od rozvoje jejich dovedností,“ píšou zástupci asociace v dopise.
Podle autorů je hlavním cílem dokumentu upozornit na škodlivost opatření ve školách.
„Oceňujeme viditelnou snahu umožnit zdravotnickému systému tuto infekci zvládnout pomocí cílených hygienických opatření na rozdíl od plošných opatření na jaře tohoto roku. Požadujeme však úpravu opatření tak, aby v dlouhodobém měřítku nepoškozovala naše děti, žáky a studenty,“ zmiňuje jeden z autorů Jedlička, který působí v Brně.
Požadavky asociace
|
Změny chtějí docílit především pro žáky svých, tedy waldorfských škol. Argumentují tím, že takové školy jsou jen malým vzorkem populace, ale kvůli specifické výuce na waldorfských školách jsou zároveň tamní žáci opatřeními extrémně postižení.
Asociace si vytyčila šest hlavních bodů, mezi nimi například povolení prezenční výuky, větší samostatnost škol v rozhodování o opatřeních nebo pohyb po škole i ve třídách bez roušek.
„Prezenční činnostně orientovanou výuku na základní ani střední škole nelze nahradit distanční online výukou. To, co lze překonat v řádu dní, je již v řádu týdnů fatální pro školní motivovanost, konstruktivistické metody výuky, socializační funkce školy. Zavírání škol musí být varianta krajní nouze,“ kritizuje asociace.
Ohledně nošení roušek Pleštil poznamenává, že děti nejsou schopné celý den s touto ochrannou pomůckou správně zacházet. „Zdravotní aspekt se kompletně vytrácí. Při vzájemné komunikaci se děti učí empatii a dalším sociálním dovednostem z mimiky tváře. Zarouškované školní prostředí se stalo pro děti nesnesitelným jak duševně, tak sociálně,“ připomíná Pleštil.
MF DNES se snažila zjistit, zda už se dopis podařilo doručit premiérovi a ministrům, zatím to ale není jasné. Stanovisko oslovených politiků bude redakce zjišťovat.
Dopis obsahuje i dva návrhy týkající se investice a podpory v oblasti zdraví a rozvoje přirozené imunity dětí a dospívajících, a dále důkladné a objektivní vědecké prozkoumání dopadu vládních opatření na zdravý vývoj a vzdělávání dětí spojené s minimalizací škod u nejvíce ohrožených skupin dětí a dospívajících.
Podle Jedličky mohou omezení týkající se vzdělávání způsobit škody. „Nejen v rozsahu individuálních lidských životů, ale také dalekosáhlé škody pro celou společnost,“ upozorňuje člen představenstva asociace Jedlička.
7. září 2019 |