Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z brněnského Jižního centra bude mrtvá čtvrť, varují odborníci

  9:17aktualizováno  9:17
Nová čtvrť plná života, kde lidé najdou obchody, náměstí, parky, byty i kanceláře. Takovou budoucnost má podle vedení Brna Jižní centrum, které má vyrůst na zpustlých a nevyužívaných pozemcích za současným hlavním vlakovým nádražím. Někteří odborníci ale zas tak optimističtí nejsou.

Vizualizace Jižního centra. | foto: Europoint Brno

"Chceme, aby zde byly obchody, služby, místa pro trávení volného času, dostatek zeleně a parkování, kanceláře i byty," vyjmenovává brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD).

Stejné sliby poslouchali v posledních letech také lidé v Ostravě, kam měla nový život vnést přestavba území bývalé koksovny. V oblasti zvané Nová Karolina se však nedávno otevřelo pouze gigantické obchodní centrum, kterému se kvůli podobnosti s atomovou elektrárnou začalo hned říkat Nová Fukušima.

Brno vs. Ostrava

Jižní centrum
Nová čtvrť má spojit historické centrum Brna s nádražím v jeho odsunuté podobě. Vizi města propaguje web europoint.brno.cz, model plánované podoby čtvrti je k vidění v sídle Brněnských komunikací v Renneské ulici. O rozvoj lokality se stará městská akciová společnost Jižní centrum.

Nová Karolina
Na místě bývalé koksovny chtěla Ostrava postavit novou živou čtvrť. Letos v březnu se v lokalitě otevřelo obří nákupní Forum Nová Karolina, které podle kritiků odporuje původním slibům města.

Někteří architekti, urbanisté i aktivisté v souvislosti s tím varují, že podobný osud může potkat také Jižní centrum.

"Potíž je, že větší vliv na novou podobu těchto lokalit mají investoři, nikoliv města. A investorům jde zcela pochopitelně o zisk, ne o smysluplné využití veřejného prostoru a vytváření živého města," upozorňuje zkušený urbanista, pedagog a bývalý hlavní architekt Zlína Karel Havliš.

Prostranství kolem Vaňkovky jsou mrtvá, míní urbanista

Právě naprosté umrtvení okolních prostranství je jedním z důvodů, proč lidé v Ostravě protestují proti Nové Karolině. Monolitická budova nákupního centra totiž navzdory nedávným slibům nenavazuje na původní zástavbu a zákazníky nekompromisně vtahuje dovnitř uzavřené obchodní pasáže, místo aby jim nabízela i příjemný pobyt v jejím okolí.

Podobně mrtvá jsou podle urbanisty Havliše i veřejná prostranství v Brně kolem nákupního centra Vaňkovka. A místo aby s plánovanými novými stavbami její okolí více ožívalo, situace se podle něj zřejmě ještě zhorší.

Za Vaňkovkou v sousedství dnešního autobusového nádraží chce totiž slovenský investor HB Reavis stavět další nákupní centrum Aupark s více než 70 tisíci čtverečními metry obchodů.

"Taková koncentrace obchodních ploch by zasadila poslední ránu historickému centru Brna, kde už je nyní obchodů se zbožím denní potřeby nedostatek," varuje dlouhodobě Matěj Hollan z občanského sdružení Brnění.

Posudek na Aupark dělala firma, která projekt připravila

Kvůli velkému množství obchodů musel investor dokonce žádat brněnský magistrát o studii prověřující, zda je stavba vůbec v souladu s územním plánem. Studie zhodnotila, že další obchody a velká dopravní zátěž lokalitě neuškodí.

Jenže pochvalný posudek pro magistrát vypracovala tatáž společnost Arch. Design, která pro slovenského investora připravila i celý hodnocený projekt Auparku. "Architekti se tak dopustili zakázaného střetu zájmů," konstatovala v disciplinárním řízení Česká komora architektů, která za to autory pochvalného posudku potrestala padesátitisícovou pokutou.

Ti však pochybení odmítají a proti rozsudku se chtějí odvolat. Kromě pokuty totiž hrají i o tříletý distanc od veřejných zakázek, o které se v případě potrestání nemohou podle zákona ucházet.

To by navíc zkomplikovalo i situaci města, protože firma Arch. Design pro Brno zpracovává nový územní plán a potrestaní architekti by nemohli soutěžit ani o zakázky města navazující na tuto práci.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Silnice v Černé Hoře nevydržela nápor aut. Začala její oprava

Cesta autem mezi Brnem a Letovicemi se řidičům v posledních týdnech protáhla i o několik desítek minut. Může za to oprava mostu u Kuřimi i objížďka přes Černou...  celý článek

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

Ilustrační snímek.
Jak na povodně? Ani po 20 letech obce nezvládají krizovou komunikaci

Ani v době hromadných komunikačních technologií mnohé radnice nedokážou v případě pohromy efektivně oslovit své občany, natož třeba chataře. Obce ale narážejí...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.