Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Z tahu na Znojmo se stále nedaří vyhnat kamiony, město čeká na obchvat

  • 5
Silnice Jihlava - Znojmo je řadu let jedním z hlavních tahů pro mezinárodní dopravu mířící přes republiku do Rakouska a dál na jih. Podobně jako silnice z Brna na jih přes Mikulov. Zatímco Mikulovsku se ale od provozu kamionů již ulevilo zavedením mýtného, silnice I/38 na Jihlavu toto "privilegium" zatím nemá.

"Pan ministr má ale v prosinci plánovaný výjezd na jih Moravy. O této silnici bude také debatovat," přislíbila nyní alespoň mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.

Znojmo a obce na Jihlavu tak zatím trpí pod náporem kamionů, které se touto trasou vyhýbají placení mýtného. "Na ten hluk jsme si vlastně už zvykli. Horší je, že nemůžeme otevřít okno, abychom se neudusili. To už je pro nás tak velký problém, že se snažíme byt prodat," uvedla Martina Procházková, která bydlí s přítelem v domě u hlavního tahu ve Znojmě.

Policie má jen málo míst, kde kamiony může kontrolovat

Policisté na Znojemsku i na Vysočině vytvořili kvůli množství nákladních aut speciální tým Kamion, který je má na tomto úseku kontrolovat. Jenže ani to není jednoduché, v okolí vytížené silnice je zoufale málo míst, na kterých by mohli kamiony zastavovat.

Kontroly kamionů

Policisté ze Znojemska a Vysočiny vytvořili speciální tým Kamion.

Jeho členové při kontrolách vozů především zjišťují, zda profesionální šoféři dodržují pravidla, která se běžných řidičů netýkají. Tedy zda plní bezpečnostní přestávky a mají v pořádku doklady k nákladu.

Současně s tím dělá policie také technické kontroly vozidel i správného uložení nákladu.

"Takové kontroly provádíme na Hatích v místě nákladního hraničního přechodu a ve Vranovské Vsi u tamního občerstvení. Když chceme ale stát jinde, abychom řidiče kamionů překvapili a nemohli před kontrolami sjíždět na boční silnice, jsme bez šance," konstatoval vedoucí dopravního inspektorátu znojemské policie Robert Pešek.

Podobný problém mají na stejné silnici i jeho kolegové na Jihlavsku. "Nemáme kde kamiony zastavit tak, abychom nebrzdili provoz," řekl šéf odboru dopravní policie Vysočiny Oldřich Novák.

Policisté proto někdy využívali autobusové zastávky. Tím ale sami porušovali dopravní předpisy, protože tam stát nesmí. Podle Nováka je proto nešťastné, že se jim nedaří nikoho přesvědčit o potřebnosti kontrolních stanovišť a jejich budování.

"Nikde není zakotvena povinnost zřizovat takové plochy. Takže se využívají třeba bývalé zastávky," uvedla Marie Tesařová z Ředitelství silnic a dálnic.

Počet kamionů se zdvojnásobil

Samotné Znojmo sází na to, že až silničáři dokončí roky rozestavěný obchvat, městu se uleví. Do té doby chtělo minulé vedení města do blízkosti Znojma umístit silniční váhy na měření hmotnosti kamionů.

Obstrukcemi chtělo docílit alespoň toho, aby na tahu z Prahy na Vídeň jezdilo přes Znojmo méně přetížených kamionů. Od záměru ale sešlo.

Podle šéfa znojemské dopravní policie Peška se provoz mezinárodních kamionů přes Znojmo za poslední roky naopak ještě znásobil. "To, že tudy jezdili Poláci, bylo běžné. Ale teď tady vidíme i Maďary, Litevce, Slovince a Ukrajince," dodal.