Zelný trh v Brně

Zelný trh v Brně | foto: MF DNES

Z tržnice na Zelném trhu by mohla být podzemní garáž

  • 1
Pětice architektů představila veřejnosti v Urban Centru na Staré radnici své návrhy o nové podobě brněnského Zelného trhu. Vzápětí však museli tvůrci čelit palbě otázek a kritických poznámek nejen přítomných Brňanů, ale i svých profesních konkurentů.

Nejžhavější diskuse se v pondělí odpoledne rozpoutala ohledně plánované přestavby budovy tržnice, bývalého domu potravin, na podzemní garáž se stovkou nových parkovacích míst.

Jak to bude s parkováním, zatím není jasné
"Ať chceme, nebo nechceme, auta budou přes náměstí jezdit stále a také tam budou stále parkovat. Proto chceme tržnici zbourat a na jejím místě postavit podzemní parking, abychom počet aut na náměstí snížili," uvedl architekt Radko Květ. S tímto nápadem se ale někteří architekti neztotožňují.

"Tržnice má malý rozpon a bude složité umístit dovnitř auta," hájí svůj projekt Jindřich Kaněk s tím, že auta budou přes náměstí do garáže jezdit stejně. Právě související otázka dopravy vyvolala další divokou debatu, přestože se všechny architektonické návrhy v omezení vjezdu automobilů na náměstí víceméně shodují.

"Venkovská realita na Zelném trhu je v centru města vzácností, kterou nemá žádné jiné město. Snažíme se ji zbavit přetechnizovanosti, kvůli které lidé z města utíkají," sdělil architekt Petr Hrůša. Projekt Radko Květa ale s jistým provozem počítá.

"Pětatřicet venkovních parkovacích míst zůstane. Místo dvousměrného provozu bude ale jen jednosměrný," podotkl Květ.

Náměstí jako divadelní jeviště
Náměstí by ale podle architektů mělo patřit především trhovcům a pěším chodcům. "Zelný trh by měl sloužit i jako pobytové náměstí. Chtěli bychom vytvořit klidové zóny a odpočinková posezení, odkud by lidé mohli sledovat, co se kolem nich děje," navrhl architekt Tomáš Rusín. Proto se ve většině projektů objevuje také množství laviček, zeleně či prostorů pro dětské hry.