Rostislav Koryčánek

Rostislav Koryčánek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Za odvolaného šéfa Domu umění Koryčánka se staví umělci i pedagogové

  • 0
Když magistrát před Vánocemi odvolal ředitele Domu umění města Brna Rostislava Koryčánka, mezi osobnostmi v umělecké branži to zašumělo. Jeho práci hodnotí většina oslovených jako koncepční, invenční, světovou a vstřícnou k návštěvníkům. Mnozí dokonce soudí, že ředitel byl odvolán ze zástupných důvodů.

Primátor Roman Onderka (ČSSD) sice chválí některé Koryčánkovy nápady, například projekt Sochy v ulicích, zároveň však kritizuje: "Je škoda, že se nepodařilo pod jeho vedením otevřít Dům umění širšímu okruhu návštěvníků."

Drtivá většina těch, kterých se MF DNES zeptala, jak hodnotí práci odvolaného ředitele, tvrdí, že to bylo právě naopak.

"Výhradu zřizovatele ohledně příliš úzce nebo příliš odborně profilované dramaturgie nesdílím," vzkázal například děkan Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně Milan Houser.

Doufá také, že co se výběrového řízení týče, radnice objasní své rozhodnutí o odvolání Koryčánka a volbě Terezie Petiškové. "Koncept Petiškové totiž v mnohém navazuje na stávající program Domu umění a tím se relativně shoduje s Koryčánkovým," upozornil děkan.

"Principiálně samo výběrové řízení ani zvolení jiného uchazeče problémem není. Znepokojující jsou ovšem důvody pro vypsání výběrového řízení. Především papírové snížení návštěvnosti, na kterém se ovšem podepsala jiná metodika započítávání prodaných vstupenek, dále shora nařízené zrušení středečního volného vstupu a také neochota zřizovatele Domu umění informovat o uchazečích či členech výběrové komise" neskrývá své znepokojení Milan Houser

Podle něj je nestandardní i fakt, že stávající ředitel musí téměř na hodinu odejít, avšak nová ředitelka nastupuje až v březnu. Standardním postupem by mělo podle děkana Housera být plynulé předání "kormidla", či dokonce krátký souběh vedení tak, jako se to povinně děje třeba v Německu.

"Otevřel Dům umění všem generacím"

Přes rok v Domě umění působící kurátorka Christine Rahn z Lipska oceňuje zejména otevřenou atmosféru a přínosnou komunikaci.

"O ni se zasloužil především pan Koryčánek, který Dům umění otevřel domácí i zahraniční scéně a rozmanitému publiku, společenství i všem generacím. Zve do Brna nové talentované kurátory, což má dopad na kulturní život města v kontextu celé Evropy," dodává kurátorka.

Houser kladně hodnotí i to, že Koryčánek inicioval a realizoval projekt Brněnský architektonický manuál: "Zásadně přispěl ke komplexnímu zmapování, zhodnocení a popularizaci místní funkcionalistické architektury, jejíž památky dosud nebyly takto všeobecně přístupnou a přitom vysoce odbornou formou zhodnoceny a zpřístupněny domácí i zahraniční veřejnosti."

Co o Koryčánkovi řekli

Roman Onderka primátor města Brna (ČSSD)
Dozajista se zasloužil o mnoho prospěšných věcí, například o Sochy v ulicích a jiné. Je však škoda, že se nepodařilo pod jeho vedením otevřít Dům umění širšímu okruhu návštěvníků. V každém případě mu náleží velké poděkování.

Matěj Hollan iniciátor webu Žít Brno
Tak kvalitních lidí je v Brně na prstech jedné ruky a zbavovat se jich svědčí o kulturním barbarství magistrátu. Důvod pro jeho odvolání je čistě politický - nechtěl krást a držet s městem ve všem basu, například v dogmatu odsouvat nádraží do kopřiv...

Terezie Petišková nově jmenovaná ředitelka Domu umění
Jeho představa, kam má Dům umění směřovat, byla ze všech předložených projektů nejkonkrétnější, protože vycházel ze své pětileté práce. Jinak myslím, že naše odborné síly jsou vyrovnané.

Radek Horáček profesor Pedagogické fakulty MU Brno
Svou odbornost promítl důstojně a hodnotně do dramaturgie Domu umění. Posílil i pozici Brna jako místa s angažovaným zájmem o umění ve veřejném prostoru. Výměna ředitele uprostřed kvalitní práce postrádá opodstatnění.

Michal Kašpárek provozovatel webů o Brně
Do Domu umění jezdili návštěvníci z Prahy a Vídně, což narušovalo koncepci Brna coby ospalé velké vesnice. Koryčánek se naprosto nepochopitelně pokoušel obstát ve srovnání s Berlínem, nikoliv Trenčínem. Takové hujery v Brně nepotřebujeme.

Jan Ambruz vedoucí ateliéru sochařství na FaVU VUT
Přesvědčil mě i text, kterým nastínil své představy o případném působení na pozici ředitele Galerie hlavního města Prahy a chodu této instituce. Byl nejkvalifikovanějším kandidátem pro Prahu a určitě je i pro Brno.

Barbora Klímová vedoucí ateliéru environmentu FaVU VUT
Byl natolik otevřený, přímočarý a razantní, že si člověk ani nestihl uvědomit, jak zásadními inovacemi díky němu Dům umění prošel, jak moc se přiblížil moderním evropským muzeím. Patří mu za to velký dík a obdiv.

František Kowolowski kurátor výstav, výtvarník
Ředitel Domu umění Rostislav Koryčánek, kterého brněnský magistrát na doporučení Rady města Brna odvolal uprostřed nedokončené práce, má jasnou vizi a přesnou koncepci prezentace současného umění v institucionálním rámci.

Barbora Antonová programová a PR pracovnice Domu umění
Slušný, čestný a zásadový. Což zjevně není nejlepší výbava pro vedení příspěvkové organizace města Brna.

Milan Houser děkan Fakulty výtvarných umění VUT Brno
Přínosem Rostislava Koryčánka ve funkci ředitele Domu umění je vytvoření nebývale otevřené a široké působnosti této instituce, která pro zdejší výtvarnou obec představovala nezastupitelnou odbornou a sociální platformu. Za Koryčánkova vedení produkoval Dům umění kvalitní program adresovaný rozmanitým návštěvnickým skupinám. Výhradu zřizovatele ohledně příliš úzce nebo "příliš odborně" profilované dramaturgie nesdílím. Rostislav Koryčánek se ve funkci osvědčil jako osobnost, která dokázala význam Domu umění posunout za hranice regionu - prostřednictvím organizování mezinárodních konferencí a dalších programů určených spíše odborné veřejnosti, ale především díky pořádání mezinárodních přehlídek umění ve veřejném prostoru Sochy v ulicích/Brno Art Open, které v prezentaci současného umění ve veřejném prostoru nemají v Česku srovnání.
Jako zástupce Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického vysoce hodnotím úroveň spolupráce naší instituce s Domem umění. Dohoda s jeho ředitelem umožnila letos bezprecedentním způsobem předvést produkci českých vysokých uměleckých škol v renomované galerijní instituci. Tímto se navíc Domu umění podařilo důstojně zvládnout razantní snížení rozpočtu, s nímž se musel Rostislav Koryčánek v nezvykle krátké lhůtě vyrovnat.