Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Stavba obchvatu Znojma pokračuje. K dokončení je potřeba územní plán kraje

  • 4
Od roku 2000 dělníci postavili pouze 1,3 kilometru obchvatu Znojma. Tento týden začala další etapa, která se několikrát odkládala. K úplnému dokončení obchvatu, který má Znojmu ulevit od aut, je ale potřeba územní plán kraje.

Centrem Znojma projede denně okolo 25 tisíc aut. Dlouhé kolony, desítky minut čekání a naštvaní řidiči, to je každodenní zdejší realita.

Obchvat, který má přetížené dopravě ulevit a zajistit plynulý provoz na klíčové spojnici Jihlava – Znojmo – státní hranice s Rakouskem, je přitom v územním plánu města schválený už od září roku 2000. Jenže od té doby dělníci zvládli postavit pouze 15 procent plánované silnice. Při současném tempu 1,3 kilometru za 16 let by se po dokončeném obchvatu první řidiči projeli za více než sto let.

Tento týden jim však svitla naděje, že to bude přece jen o něco dříve. Poklepáním kladívek do základního kamene začala dlouho očekávaná stavba severní, tedy druhé ze tří částí obchvatu. Dělníci se tak pustili do úseku vedoucího od silnice I/38 ve směru z Jihlavy po Únanovskou ulici.

Tři a půl kilometru trasy má společnost SDS Exmost za 264 milionů korun postavit do tří let. Napojí se tak na zatím nedokončenou první část obchvatu, které se mezi místními přezdívá nejdražší in-line dráha v Česku. Vede totiž přes pole odnikud nikam, vyhledávají ji proto právě bruslaři nebo cyklisté.

Ale ani pak nebude ucelený obchvat města hotový. Podle rozhodnutí Krajského soudu v Brně se totiž část nemůže dostavět kvůli chybějícím krajským zásadám územního rozvoje. „Můžu slíbit, že je jihomoravské zastupitelstvo vydá letos do 7. října. Nový územní plán by měl znamenat explozi podobných dopravních projektů,“ přislíbil hejtman Michal Hašek (ČSSD).

Problémy? Jako neustále se nabalující sněhová koule

Jenže na sliby už řidiči nedají. Stavba úseku, jež tento týden začala, se několikrát odkládala. Se zahájením se počítalo už loni, další termín se upínal k letošnímu dubnu. „Bohužel se kvůli složitému stavebnímu řízení nedaří rychle zahájit celou stavbu, děláme ji tak po přískocích. Jsem ale přesvědčený, že se podaří napojit i důležitější jižní úsek,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Na řadu komplikací u tak velké stavby upozorňuje i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa. „Pokud přijde série odvolání nebo někdo bude odmítat prodat pozemek, může to harmonogram změnit,“ připustil Kroupa.

Za rekordmana, co se délky stavby týče, ale znojemský obchvat nepovažuje. „Legislativa je složitá. Na začátku byla malá sněhová koule, ale jak přicházejí nové a nové prvky do územního rozhodnutí či stavebního povolení, zvětšuje se. Dotlačení stavby k realizaci je pro ŘSD malý svátek,“ poznamenal.

Podle něj se druhá část obchvatu řidičům otevře bez ohledu na nedokončený první úsek. Efekt ve smyslu úbytku aut ale lidé pocítí až po kompletním dokončení obchvatu.

Chceme obchvat zcela mimo město, vzkazují kritici

Jenže zatímco mnozí vidinu odvedení tranzitní dopravy mimo centrum Znojma vítají, kritici stavby trvají na svém. Spolek Obchvat a Strana zelených ve Znojmě před pár dny dokonce připravily happening za „plnohodnotný“ obchvat. Prosazují velký městský okruh, který by vedl zcela mimo Znojmo. Tato varianta se ale naopak setkala s velkou kritikou od vedení znojemské radnice.

„Nenecháme se odradit snahami různých spolků a jednotlivců. Obchvat společně dostavíme,“ poznamenal starosta Vlastimil Gabrhel (ČSSD). Již dříve avizoval, že celý obchvat včetně napojení na Rakousko přes Hatě má být hotový v roce 2022. Nyní je, stejně jako další politici, ve vyjádřeních opatrnější.

Přímo za utopii takový termín označuje předsedkyně spolku Obchvat Lenka Poláková.

„I kdyby Znojmo dostalo výjimku a stavělo se bez zásad územního rozvoje, je tu problém se zastaralou EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí – pozn. red.). Nová potrvá nejméně rok a půl, dále územní rozhodnutí na další dvě části – nejméně tři roky na každou, potom dva roky na stavební povolení a půl roku tendr na zhotovitele. Tomu musí předcházet soudem nařízené doplnění vlivů do územního plánu, což je také nejméně rok,“ odhaduje předsedkyně Poláková dostavbu na dalších minimálně 14 let.

Cesta přes Znojmo po silnici I/38 patří hlavně v létě mezi hlavní trasy pro lidi z Česka a Polska při cestě k moři do Chorvatska a Itálie. Kdy jejich auta dokončený obchvat definitivně odvede z centra východně od města, zatím není jasné.

Jasněji by mělo být u další klíčové dopravní stavby na Znojemsku. Politici slíbili, že ještě letos začne budování obchvatu Lechovic, které leží na frekventované silnici mezi Brnem a Znojmem. Plány na něj se připravovaly dokonce už před druhou světovou válkou.