Záchranáři u Macochy v pondělí cvičili krizové situace. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Záchranáři cvičili v lanovce nad Macochou, naostro tam ještě nemuseli

  • 1
Několik variant záchranné akce si v pondělí vyzkoušeli hasiči na kabinové lanovce u Machochy. Řešení krizové situace nad hlubokou propastí cvičili už po několikáté.

Rámus z helikoptéry se zarývá do okolních stromů a její vrtule rozfoukává listí na všechny strany. Na stroji je na dvacetimetrovém lanu zavěšený jeden z hasičů. Pomalu se přibližuje ke kabině lanovky zavěšené mezi Punkevními jeskyněmi a horním můstkem propasti Macocha, kde je uvězněných šest lidí.

Macocha

Se svými 138,5 m je nejhlubší středoevropskou propastí, na jejíž dno dopadá sluneční záření. Je 174 m dlouhá a 74 m široká.

Ročně ji navštíví okolo 200 tisíc turistů.

Lanovka u Macochy je jediná v celém Jihomoravském kraji. Patří mezi tři kabinové lanové dráhy v zemi. Má pouhého čtvrt kilometru a v ČR patří k nejkratším, má však největší sklon – 63 stupňů. Turisty vozí až do konce března od úterý do neděle.

Nejde jim o život, hasiči totiž záchrannou akci jako každý rok pouze nacvičují. Záchranář na laně zápasí zpočátku spíš sám se sebou.

Nemůže rukou dosáhnout ani na stožár nebo na lano, kterého by se mohl chytit. Zoufale mává na pilota, aby mu pomohl, přitom pod ním zeje hluboká díra. Do kabiny lanovky se dostává až po dlouhé minutě.

"Zkoušíme dnes nestandardní techniku s podvěsem, kdy je záchranář zavěšený na pevném laně pod vrtulníkem. Normálně se u takových akcí používá jeřáb, díky kterému se hasiči spouští nahoru a dolů," říká člen letecké záchranné jednotky brněnských hasičů Radim Vacula. Kdyby ovšem jeřáb přestal fungovat, museli by záchranáři přejít na tuto variantu, při které se o veškerou manipulaci se spuštěným hasičem stará pilot.

Cvičení se účastní zhruba 25 hasičů z Brna i Blanska, kteří jsou domluvení se zaměstnanci lanové dráhy, že zde v případě jakýchkoli potíží obstarají záchranné práce.

"U lanovky pracují jen dva lidé, v takovém počtu by krizové situace těžko zvládli," objasňuje jeden z brněnských hasičů Milan Ňorek.

Varianta s vrtulníkem je nejrychlejší, trvá hodinu

Lanovka u Macochy má dvě kabiny s kapacitou patnácti osob. Pokud by v nich turisté opravdu zůstali uvězněni, záchranáři by měli na jejich záchranu podle zákona maximálně dvě hodiny.

"Varianta s vrtulníkem je nejrychlejší, trvá zhruba hodinu. Používá se hlavně v situacích, kdy jde o čas, například když někdo v kabině potřebuje rychlou lékařskou pomoc," objasňuje Vacula.

Pokud ovšem fouká vítr nebo je mlha, musí záchranáři zvolit jiný způsob. Tím nejčastějším je přitom klasické slaňování, kdy hasiči spouští turisty na pevnou zem po laně zavěšeném z kabiny.

"Při plném obsazení by nám to zabralo asi hodinu a tři čtvrtě, do limitu bychom se tedy vešli," říká náčelník lanové dráhy Radek Hejč.

Hasiči si kromě pevného podvěsu a varianty s jeřábem vyzkoušeli i tento způsob evakuace, při kterém situaci jistili tři záchranáři na blízkém stojanu. "Brzy ráno jsme testovali i uváznutí kabiny u dolní stanice. Hasiči v tomto případě musí použít žebřík a záchytnou plošinu," doplňuje Hejč.

Cvičení na lanovce u Macochy se koná vždy na podzim ve dnech, kdy zrovna není přístupná turistům. "Každý rok se objeví pár nováčků, kteří si záchranu zkusí. Já už jsem tu podesáté," upozorňuje Ňorek.

Macocha je jedním z jihomoravských turistických lákadel. Méně potěšující je skutečnost, že ji často vyhledávají také sebevrazi. Letos skokem na její dno ukončili svůj život už čtyři lidé. Loni to přitom byl pouze jeden, o rok dříve potom tři. Tamní lanovka je v provozu 18 let, za dobu jejího fungování však podobný zásah jako se cvičil v pondělí nebyl potřeba.