Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno bez elektřiny. Záchranáři nacvičovali jak zvládnout blackout

  14:58aktualizováno  14:58
Jižní Morava je stejně jako celá střední Evropa bez elektřiny. Tramvaje nejezdí. Lidé v panice zahltí tísňové linky. Jak podobnou situaci řešit, si ve čtvrtek cvičně vyzkoušely záchranné složky. Skutečný blackout mohou způsobit například špatné povětrnostní podmínky.

Cvičná akce začala v sedm hodin ráno zasedáním Krizového štábu Jihomoravského kraje. „O půl desáté jsem vyhlásil stav nebezpečí a požádal vládu o vyhlášení nouzového stavu,“ řekl hejtman Michal Hašek.

Fotogalerie

„Díky cvičení si uvědomíme, jaké problémy se mohou při blackoutu objevit. Stres a panika lidí povede k tomu, že budou více volat na tísňové linky, což způsobí jejich přehlcení. Když při blackoutu dojde ke kolapsu sítě mobilních operátorů, pacienti se už na tísňovou linku nedovolají,“ zmínil rizika ředitel Zdravotnické záchranné služby Milan Klusák.

Hasiči mají v pohotovosti všech 26 požárních stanic. „Přešli na dvousměnný provoz, což jim umožňuje posílit o 50 procent. Probíhá zkouška dieselagregátů, které jsou na 14 stanicích. Připravujeme se a zasahujeme u nehod způsobených výpadkem semaforů, evakuujeme osoby z vlaků a výtahů,“ popsal ředitel Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje Jiří Pelikán.

Městská hromadná doprava se zastaví téměř okamžitě

Jeden takový cvičný výjezd měli hasiči i ve čtvrtek dopoledne, kdy v domě mezi druhým a třetím patrem vyprošťovali lidi, kteří uvázli ve výtahu právě kvůli blackoutu. Zásah trval přibližně pět minut.

Stres se může objevit i u cestujících, kteří čekají na vlaky, jež se zastavily mimo stanice. „Policisté zajistí dohled na nádražích, kde je kvůli zastavení vlaků mnoho cestujících. Se stoupající nervozitou můžeme předpokládat narušení veřejného pořádku,“ řekl krajský policejní ředitel Leoš Tržil.

Že nastal blackout, by rychle zjistili i cestující v tramvajích a trolejbusech. Stroje se při výpadku proudu téměř okamžitě zastaví. „Dopravní podnik má záložní zdroje pro operační středisko a chod budov. Takové zdroje, aby zajistily proud pro tramvaje, samozřejmě nemáme,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Cvičení, které má odhalit, co je při krizové komunikaci potřeba zlepšit, skončí ve čtvrtek v 19 hodin.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie požádala o pomoc se ztotožněním muže, který byl v listopadu 2012...
Policie za pět let nezjistila totožnost oběšence, tak ho nakreslila

Policie žádá o pomoc při identifikaci muže, který byl v listopadu 2012 nalezen oběšený v lese u Rychtářova na Vyškovsku. Doklady ani žádné jiné písemnosti u...  celý článek

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Obžalovaný řidič dodávky Petr Štýbl u soudu (20. září 2017)
Nehoda se třemi mrtvými je tragická nejen pro pozůstalé, tvrdí obhajoba

Tragickou dopravní nehodu u Tvarožné na Brněnsku, při níž zemřela žena a její dvě malé děti, znovu projednával Krajský soud v Brně. Obžalovaný Petr Štýbl se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.