Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Záchranáři chtějí přidat plyn, vadí jim rychlostní limity pro sanitky

  6:46
Řidiči sanitek jihomoravské záchranné služby chtějí uvolnit či úplně zrušit rychlostní limity, které nařídilo vedení. Pokud pacientovi nejde přímo o život, nemohou ani se zapnutými majáky jezdit plnou rychlostí a před křižovatkami v určitých případech musí zpomalit na 20 kilometrů v hodině.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ZZS Jihomoravského kraje

Blížící se sanitka modře bliká a houká. Čekali byste, že se může i ve městě řítit klidně stovkou? Tak to byste se nejspíš mýlili.

V Jihomoravském kraji musejí záchranky s majákem v běžných případech jezdit rychlostí platnou pro ostatní řidiče a ve vážnějších situacích ji mohou překročit maximálně o 30 kilometrů v hodině. Do křižovatek pak smějí podle nařízení najíždět jen dvacítkou v případech, kdy vjíždí-li do křižovatky z vedlejší silnice nebo do světelně řízené křižovatky na červenou. 

Neomezená rychlost platí pro sanitky jen v případech, kdy jde pacientovi jednoznačně o život. Pro auta policie a hasičů přitom v kraji žádné takové limity neplatí. Záchranáři proto usilují o změnu, aby na tom i oni byli stejně.

Jihomoravská záchranka, podobně jako v některých dalších krajích, zavedla před dvěma lety rychlostní omezení kvůli zvyšujícímu se počtu havárií svých vozů. Těch pak ubylo.

Loni tak záchranná služba na 104 tisíce výjezdů eviduje necelé čtyři desítky nehod. Ve většině případů jde v nadsázce jen o „uražená zrcátka“.

Podle záchranářů je to ovšem na úkor efektivity zásahů. Popisují situace, kdy musejí jet omezenou rychlostí a náhle se zhorší stav pacienta. Kdyby jeli podle svého uvážení, mohli by být už třeba v nemocnici nebo alespoň poblíž.

Rychlostní limity pro vozy záchranné služby

  • Neomezená rychlost – u případů prvního stupně naléhavosti, kdy je u pacienta diagnostikováno přímé ohrožení životních funkcí.
  • Možnost překročit povolenou rychlost o 30 km/h – v případech, kdy nejsou bezprostředně ohroženy životní funkce pacienta, ale může k tomu dojít. Například na běžné silnici v obci může jet záchranka nanejvýš osmdesátkou.
  • Podle limitů platných pro běžné účastníky provozu – v případech, kdy pacient není v ohrožení života, jede záchranka sice se zapnutými majáky, ale za dodržení rychlostních limitů obecně závazných právních předpisů.

Zdroj: ZZS JMK

Pravidla jízdy totiž určuje krajské operační středisko podle aktuální situace. „Nejhorší je pro nás nařízení, abychom v omezeném režimu projížděli křižovatkou maximálně dvacetikilometrovou rychlostí. Prakticky zastavujeme, což je matoucí pro ostatní řidiče. Rozjedou se a nepustí nás, protože si myslí, že se třeba jen vracíme na základnu,“ přiblížil jihomoravský záchranář Michal Vlk, který také řídí sanitku. Brzdění z vysokých rychlostí podle záchranářů nedělá dobře ani pacientům.

„Byli bychom rádi, kdyby se vyškrtlo z nařízení alespoň brzdění v křižovatkách, ale pokud se zruší limity celkově, samozřejmě to uvítáme. Platí totiž i v případech, kdy za někým jedeme. Lidé mnohdy neumí úplně popsat zdravotní potíže, které je nebo jejich blízké postihly. Může se zdát, že situace není vážná, ale když přijedeme na místo, tak je to jinak,“ uvedl předseda jihomoravských záchranářských odborů Bohuslav Zrza, který je sám záchranářem a také řídí sanitku.

S novou ředitelkou krajské záchranky Hanou Albrechtovou chtějí usednout k jednomu stolu a vyjednávat. Vznikne proto komise, ve které budou i řidiči.

„Právě na základě jejich zkušeností budeme dávat dohromady validní poznatky. Ty vyhodnotíme a shledáme-li k tomu důvod, pak nevylučuji, že uděláme nějaké změny,“ připustila Albrechtová.

Podle ní není za rychlostními limity jen snaha snížit počet nehod. „Jsou tu i jiná kritéria. Například šetrný převoz pacienta či snaha zmírnit opotřebení našich vozů. Samozřejmě prioritní je zdravotní stav pacienta. Pokud jsou ohrožené jeho životní funkce, rychlost neomezujeme. A pokud se stav pacienta během převozu změní, aktuálně se přizpůsobí i režim jízdy,“ zdůraznila Albrechtová.

Limity mají smysl, tvrdí odborníci

Počet nehod vozů záchranky je podle šéfky záchranářů dlouhodobě stabilní a nyní se ho daří i mírně snižovat.

„Pokud uvážíme, že v posledních letech provoz výrazně zhoustl a potýkáme se s četnými uzavírkami, je tento poměr velmi dobrý. Je to způsobeno tím, že naši řidiči jsou zkušení. Přispívají k tomu i pravidelná školení řidičů v defenzivní jízdě a jízdě na polygonu a domníváme se, že také právě rychlostní limit,“ poznamenala Albrechtová.

Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče bylo zavedení rychlostních limitů opodstatněné. „Jestli se mají zrušit? To si musí jednotlivé záchranné služby vyhodnotit, zda toto nařízení přineslo očekávaný efekt, a podle toho se rozhodnout,“ domnívá se.

Také prezident Asociace záchranných služeb a šéf jihočeské záchranky Marek Slabý tvrdí, že není důvod k rušení rychlostních limitů.

„Důvodem je, aby nebyla zbytečně a nesmyslně překračována rychlost. Nezavedli jsme je, abychom někoho omezovali či někomu něco upírali, ale abychom zvýšili bezpečnost řidičů sanitek, pacientů a ostatních účastníků provozu. Domníváme se, že rychlost 150 kilometrů za hodinu a vyšší je na současných silnicích nebezpečná,“ myslí si.

Jihomoravští záchranáři ovšem možnost vyjednávání o nastavení limitů vítají a celkově chválí přístup Albrechtové. „Vzala si za své i zřízení komise za účasti řidičů, za což jsme velice rádi,“ poznamenal Vlk.

Záchranáři dříve také kritizovali, že musejí jezdit se zapnutým majákem a houkačkou, i když se vracejí bez pacienta na základnu. Minulé vedení záchranky to zdůvodňovalo tím, že je potřebuje mít zpět co nejrychleji. Je to však v rozporu se současnými pravidly a samotným řidičům sanitek nařízení vadí.

Nyní tvrdí, že takových případů po nástupu Albrechtové ubylo. Na základnu se zapnutým výstražným zařízením jezdí pouze ve skutečně odůvodněných případech. „A to například když se v domovské základně daného vozu nebo v nejbližších okolních základnách právě nenachází jediný volný výjezdový prostředek,“ sdělila Albrechtová.

  • Nejčtenější

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Nehodu autobusů se 76 zraněnými způsobil zesnulý řidič. Jel příliš rychle

15. dubna 2024  14:16

Policisté uzavřeli tragický případ srážky autobusů, při níž se loni v létě na dálnici D2 u Brna...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasiči odstřelili trhavinou vysoký strom, výjimečný postup uzavřel silnici

12. dubna 2024  16:32

Místo běžného řezání pilou odstřel pomocí trhaviny. Výjimečný postup při likvidaci velkého...

Zábranský: Uděláme maximum, aby se Vsetín cítil jako doma a oslavil postup

13. dubna 2024  10:45

Ačkoliv hokejisté brněnské Komety z extraligového play off vypadli již před časem, přísun zápasů s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po dalším výprasku mění Zbrojovka trenéra, na lavičku půjde i Psotka

15. dubna 2024  15:56,  aktualizováno  16:41

Čtvrtá porážka v řadě, celkově sedm zápasů bez výhry a pád do bojů o udržení ve druhé fotbalové...

Královopolanky dominovaly v Hradci Králové. Jedna výhra je dělí od bronzu

19. dubna 2024  19:27

Basketbalistky KP TANY Brno dělí už jen jedno vítězství od ligového bronzu. Sokol Hradec Králové...

Na konopném festivalu radí, jak docílit špičkové úrody. Nabízí pivo i sazenice

19. dubna 2024  18:48

Ochutnat konopné pivo nebo si naklonovat svůj CBD řízek mohou návštěvníci na třídenním tematickém...

Díky šoku je réva odolnější i proti mrazu, technologii zkouší v Česku poprvé

19. dubna 2024  17:21

Unikátní ochranu vinné révy před mrazem zkouší v těchto dnech ve Vinařství Habánské sklepy ve...

VIDEO: Záchranáři lákají nováčky, ukázali resuscitaci muže po mafiánské popravě

19. dubna 2024  15:24

Drsnou scénou začíná nové náborové video jihomoravských záchranářů, kteří se tímto způsobem snaží...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...