Železniční trať ze Šakvic do Hustopečí na Břeclavsku čeká letos obří přestavba za 1,3 miliardy korun. Po ní budou opět jezdit přímé vlaky z Hustopečí až do Brna. Správa železniční dopravní cesty si od toho mimo jiné slibuje právě lepší přestupní vazbu z autobusů, ale také z aut.
Ostatně ve třech ulicích poblíž hustopečského nádraží slouží už od prosince stovka parkovacích míst.
„Cílem byla stání ve stylu přijeď autem a pokračuj dál vlakem nebo autobusem,“ poznamenal místostarosta Bořivoj Švásta (Zdravé Hustopeče) s tím, že náklady na stavbu se vyšplhaly na 12 milionů korun.
A Hustopeče nejsou jediným jihomoravským městem, které vsadilo na parkoviště typu park and ride. Podobně na nové železniční spojení s Brnem reagují i v Židlochovicích. V sousedství nádraží přichystali 90 parkovacích míst.
„Cestovat do Brna vlakem může být nejen pro Židlochovické mnohem pohodlnější,“ uvedl pro zpravodaj města starosta Jan Vitula (TOP 09). Ve špičce totiž tuto trasu jedou lidé autem i hodinu a po zavedení modrých zón s omezením parkování nevědí, zda v Brně vůbec auto odstaví. Vlak přitom má cestující do centra dopravit za 23 minut a jezdit by měl podle předběžných dohod po 20 minutách.
Záchytné parkoviště chystají třeba také v Kuřimi, kde naváže na nový autobusový terminál. Stavět se má příští rok a město počítá se zhruba šedesátkou míst.
„Parkoviště bude vpravo od nádražní budovy, na místě nevyužívané nákladové rampy. Šedesát stání je maximum, které se do prostoru dá podle norem umístit. Je to také mnohonásobně více, než je současný počet míst,“ napsal na facebookový profil starosta Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga).
Na parkovací dům přispěje Brno
Nicméně podle reakcí pod jeho příspěvkem místním záměr spíše nesedí. „V Brně udělají modré zóny a menší města zahltí záchytnými parkovišti. Štve mě, že se Brnu ulevuje a odnesou to okolní města a obce,“ postěžovala si jedna z obyvatelek Kuřimi. Další se shodli v názoru, že záchytná parkoviště by mělo zaplatit Brno.
A nejsou tak daleko od pravdy. Třeba na stavbě parkovacího domu pro 130 aut, který má příští rok vyrůst v Bílovicích nad Svitavou, se Brno má skutečně podílet. Zaparkují v něm lidé z okolních obcí a do Brna pak pojedou necelou čtvrthodinu vlakem.
Parkoviště P+R v BrněDo roku 2022 má v Brně vzniknout 4 550 parkovacích míst typu park and ride. Odhadované náklady přesahují miliardu korun. Jednotlivé plochy budou mít kapacitu od 300 do 2 000 míst. Kromě dosavadního parkoviště P+R u Ústředního hřbitova by měla stání tohoto typu vzniknout na následujících místech:
|
„Máme již vybrané místo i projektanty, kteří teď připravují studii. Nyní řešíme sladění s územním plánem,“ upřesnil starosta Bílovic Miroslav Boháček (Nový směr).
Podle něj bude v parkovacím domě sloužit inteligentní systém, jako například v brněnském Domini parku. Ten ukáže, kolik míst je volných, a propojí celý systém s mobilní aplikací, kterou v Bílovicích připravují ke spuštění. Pro držitele brněnské šalinkarty bude vjezd do parkovacího domu zdarma, pro ostatní za dvacetikorunu.
„Když všechno půjde dobře, letos bychom mohli zažádat o dotaci, dokončíme všechna územní a stavební povolení a příští rok na jaře by se mohlo začít stavět,“ uvedl starosta. Peníze město plánuje získat z projektu ITI, tedy evropského programu, který podporuje územní investice konkrétních metropolitních oblastí. V případě Bílovic jde o tu brněnskou.
Osm parkovišť do tří let
Dotace má pokrýt 90 procent nákladů. O desetiprocentní spolufinancování se pak společně s Bílovicemi podělí právě Brno. Parkovací dům totiž od aut uleví nejen Bílovicím a obcím v okolí, jako jsou Řícmanice nebo Kanice, ale také významně odlehčí dopravě v Maloměřicích, Obřanech či dalších částech Brna.
„Definitivní dohoda ještě uzavřena nebyla, nicméně jednání stále probíhají. Jedna schůzka se uskuteční hned příští týden,“ poznamenal Radek Štěpánek z tiskového odboru brněnského magistrátu.
Ostatně také Brno chystá svá záchytná parkoviště typu park and ride. V první fázi má magistrát v hledáčku osm míst. Zatím funguje jen plocha u Ústředního hřbitova, kterou loni každý měsíc využilo zhruba deset tisíc aut.
„Druhé parkoviště tohoto typu bude označeno letos na jaře v Líšni, zatím bez poplatků. Na ploše se však dá odstavit auto už nyní,“ informoval Štěpánek.
Další parkoviště a parkovací domy mají do roku 2022 vzniknout v Králově Poli u nádraží a na ulici Purkyňova, na Ponavě v ulici Sportovní, na rohu ulic Veveří a Šumavské, v Černých Polích u Dětské nemocnice, na Starém Brně na Žlutém kopci a v Bohunicích u Fakultní nemocnice Brno.
Čáry na záchytném parkovišti u hřbitova vygumovali tuningáři: