Hana Pohanová a Vít Prýgl při on-line rozhovoru na iDNES.cz

Hana Pohanová a Vít Prýgl při on-line rozhovoru na iDNES.cz | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

„Zdražení jste nevysvětlili,“ vyčetl čtenář zástupcům DPMB

  • 27
Hromadná doprava v jihomoravské metropoli od minulé středy podražila. Například za desetiminutovou jízdu cestující zaplatí místo 10 korun nově 14. Tedy téměř o polovinu více. Bylo opravdu nutné tak razantní zdražení? Zlepší se tím například kvalita dopravy? Čtenáři se ptali on-line zástupců Dopravního podniku v Brně.

Nejen na otázky o zdražování ovšem odpovídala mluvčí brněnského Dopravního podniku (DPMB) Hana Pohanová a vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

oDPOVĚDI hanY pohanovÉ a víta prýgla ČTĚTE - zde

Čtenář Petr chtěl vědět, jestli jízdenka platí striktně jen uvedenou dobu, nebo existují i výjimky. "Jak je ošetřena situace, kdy si označím jízdenku na 10 minut, a pak se musím 2 minuty dívat, jak se vyměňují řidiči? A jak situace, kdy mi označovač na jízdence udělá "chybu", třeba vytiskne špatné datum nebo samé nuly a podobně. Dá mi řidič novou?"

"Časová platnost jízdenky nepřestupní a i jízdenky přestupní v případě, že nebylo využito přestupu, se řídí údajem uvedeným v jízdním řádu. Jestliže cestující jede ze zastávky A do zastávky B a v jízdním řádu je uvedena platnost do 10 minut, tak mu v každém případě postačuje jízdenka s časovou platností 10 minut. V případě provozního zpoždění vozidla tuto skutečnost revizor při kontrole zohlední," napsal Prýgl.

K chybně označeným jízdenkám doplnil: "Pokud se na jízdenku vytiskne chybný údaj a cestující toto oznámí řidiči, řidič jízdenku opraví tak, aby byla platná."

Hana Pohanová při on-line rozhovoru

Svou otázkou Pohanovou pobavil čtenář s přezdívkou Prazan. "Bude po Brně jezdit metro nebo něco, co by tomu odpovídalo?" ptal se.

"Dobrý den, myslím, že to není na pořadu dne," odpověděla mluvčí a přidala za svou větu usmívajícího se "smajlíka". "V každém případě, nosnou trakcí dopravy v Brně jsou tramvaje. I v dopravních špičkách ve značné míře bez výhrad dodržují předepsaný jízdní řád například díky segregovaným tratím," doplnila.

"Vysvětlujete málo?"

Jiného čtenáře s přezdívkou reader zajímalo, jestli za nevoli cestujících po posledním zdražení nemůže zčásti i dopravní podnik. "Nezklamal letos podnik při své vysvětlovací roli? Většina lidí vůbec netuší, že máte v plánu nakoupit v nejbližších letech stovku nových tramvají, že se plánuje rozšíření kolejí na Lesnou, že monitorovací systém vozidel patří ke světové špičce a dokáže určit polohu všech vozidel na několik metrů a zpoždění na sekundu přesně. Neudělali jste tady chybu?" ptal se.

"Myslím, že vysvětlujeme dostatečně. Informace jak o nových vozidlech, tak o Vámi zmiňovaném řídícím informačním systému jsou jak na webových stránkách, tak bývají zveřejňovány v časopise Šalina a pochopitelně také průběžně v médiích. Co se týče nových vozidel, dalších informací se dočkáte v nejbližších hodinách, protože v noci z dneška na zítřek do Brna dorazí první z letošní dodávky nových tramvají. Velmi oblíbené jsou také dny otevřených dveří," odpověděla Pohanová.

Dopravní podnik v Brně zdraží některé jízdenkyPodle mluvčí nelze kvalitu dopravy a zdražení dávat do přímé souvislosti. "Ale už v předstihu jsme k termínu změny jízdních řádů posílili spoje a drobnější úpravy nastaly i v březnu. Reagovali jsme na poptávku, chceme lidem vyjít vstříc. Ale rovnítko mezi zdražení a kvalitu dávat nelze," uvedla Pohanová. - čtěte také Jihomoravané si od středy připlatí, hromadná doprava zdraží téměř o polovinu

Nemilé překvapení pro cestující navrhli a schválili brněnští radní. I přesto, že se jízdné zdražovalo naposledy před 16 měsíci. Cena nejvyužívanější jízdenky, tedy hodinové na dvě pásma, tak poskočila z patnácti korun na dvaadvacet. A změny se týkají i předplatních kuponů.

"To minulé zdražení cen pokrylo z velké části jen zvýšení daně. A město potřebuje další peníze na stoupající ceny energií a lidské práce zaměstnanců brněnského dopravního podniku," vysvětloval krok primátor Roman Onderka.

,