Zelný trh v Brně

Zelný trh v Brně | foto: MF DNES

Zelení touží po brněnském Zelném trhu

  • 5
Ze Zelného trhu v centru Brna pravděpodobně zmizí auta, přibudou lavičky a náměstí bude "žít" až do večera. Tak by to chtěli Brňané. Vyplynulo to z podrobné analýzy, kterou pro město zpracovala Nadace Partnerství.

Městská část Brno-střed navíc uvažuje, že by Zelený trh svěřila do něčí správy. Myšlenka padla na jednom z minulých zasedání městské rady. V oficiálním zápise však není. A na úřadě Brna-střed se mluví o tom, že by to mohla být právě Nadace Partnerství. Organizace spjatá se stranou zelených.

"Nadace má zájem o nějaký druh provozování Zelného trhu, například že by jej dostali do pronájmu. Oficiálně to neřekli, ale všechny aktivity k tomu směřují. Kromě podrobného zmapování si například zelení také vyžádali podrobnou dokumentaci k ekonomické stránce provozu trhu," sdělil zastupitel Brna-střed, který si nepřál zveřejnit jméno.

Podle informací MF DNES nějakou formu podílu Nadace na provozu Zelného trhu "tlačí" právě zelení. Například vypracování podrobné analýzy za 85 tisíc korun zadal Nadaci náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených). A v Nadaci mimo jiné pracuje například manžel zastupitelky Jasny Flamikové nebo přítelkyně zastupitele Svatopluka Bartíka.

Zisk a náklady jsou stejné
Flamiková potvrdila, že si zmíněné dokumenty vyžádala. "Nezdá se nám totiž, že zisk z pronájmu náměstí a náklady na něj jsou téměř stejné. Brno-střed nevydělá ani korunu, přitom jiné městské části mají z nesrovnatelně menších prostor i milionové zisky," zdůvodnila. "O souvislosti s pronájmem jsem neslyšela," dodala.

Že by Nadace stála o pronájem trhu nepotvrdil ani její ředitel Miroslav Kundrata. "To není naše poslání. A ani to neumíme," reagoval Kundrata.

Jenže provoz Zelného trhu je výhodný byznys. Stánkaři zaplatí za pár metrů čtverečních statisíce korun. Vedení Brna-střed však popřelo, že by Zelný trh plánovalo svěřit Nadaci Partnerství.

"Ani kvůli jejich analýze mě nikdo nekontaktoval," podotkl starosta městské části Libor Šťástka (ODS). Městská část podle Šťástky uvažuje o tom, že by Zelný trh mohl ožít díky regionálním akcím, jako jsou oslavy Velikonoc nebo Vánoc, které se až dosud odehrávaly na náměstí Svobody.

"Ale že by se na tom jakkoliv měla podílet Nadace Partnerství, to nevím," dodal. Stejně jako koaliční ČSSD. "To snad ani není možné. Kdyby se trh pronajal, ceny by šly určitě nahoru," uvedl zastupitel Jaroslav Kuneš.

Zelný trh a tradice
Nadace sledovala pohyb lidí na Zelném trhu dva měsíce. A dělala s nimi také rozhovory. Mimo jiné zjistila, že trh si zachoval na rozdíl od jiných náměstí svou tradiční funkci.

Tržiště s čerstvým ovocem a zeleninou láká k návštěvě mnoho Brňanů. Denně trhem projde zhruba sedmdesát tisíc lidí. Jenže si nemají kde sednout a odpočinout si. Místo laviček totiž chaoticky parkují auta.

Nadace proto ve své analýze došla k závěru, že náměstí potřebuje oživit. "Natáhnout život na celý den. Dnes tam totiž končí ve tři odpoledne, kdy odejdou stánkaři. A večer je tam pusto," uvedl Kundrata.

Podle závěrů, které by měly sloužit architektům jako podklad pro jejich návrhy nové podoby trhu, by proto měla zmizet auta. Lidé by se také rádi dostali blíž ke kašně.

Jedinečná je podle Nadace i scéna historických budov s dominantou katedrály a s kašnou Parnas uprostřed náměstí. "Zelný trh je prostě exkluzivní místo. A to by mělo být poznat," dodal šéf Nadace Partnerství Kundrata.

. polemika

Nadace Partnerství se ohrazuje proti tvrzením publikovaným v článku. Podle autorek usiluje Nadace Partnerství o převzetí správy Zelného trhu. Nejen že jsme nikdy o podobné věci nejednali, ale podobná činnost nadacím ani ze zákona není umožněna (viz Zákon o nadacích a nadačních fondech).
Realizovali jsme pouze studii, která analyzuje současný stav Zelného trhu a jeho využití Brňany. Tato studie bude sloužit jako jeden z podkladů pro architekty při plánování rekonstrukce Zelného trhu tak, aby byla jeho nová podoba co možná nejpříjemnější pro obyvatele i návštěvníky Brna. Rozhodně se však studie nezabývá tím, jak prostor spravovat a jak řešit pronájem stánků.
Důrazně odmítáme také propojování s politickými stranami, správní rada nadace důsledně dbá na politickou nezávislost. Zmiňovaná studie nám byla zadána na základě našich zkušeností s touto problematikou, které se v České republice jiné subjekty systematicky nevěnují.
Nadace Partnerství se věnuje tematice veřejných prostranství a jejich kultivace za účasti veřejnosti od roku 1994. Spolupracujeme s nejlepšími odborníky na tuto oblast ve světě (například Project for Public Spaces, New York, www.pps.org; prof. Arch. Jan Gehl, Kodaň, www.gehlarchitects.dk; Nick Wates z Velké Británie, www.nickwates.co.uk aj.). Tyto zkušenosti uplatňujeme v České republice ve spolupráci se stovkami měst a obcí, s krajskými úřady i s ministerstvy.
Za svoji historii podpořila Nadace Partnerství prostřednictvím grantů 101 projektů zapojení veřejnosti do obnovy veřejných prostranství celkovou částkou přesahující devět milionů korun - přesně 9 297 477 korun.
Informace o činnosti Nadace Partnerství včetně diskutované analýzy Zelného trhu jsou veřejně dostupné na webových stránkách nadace www.nadacepartnerstvi.cz.
Miroslav Kundrata, ředitel Nadace Partnerství