Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Miliarda zrychlí trať mezi Znojmem a Břeclaví, spojení do Brna nezlepší

  8:15aktualizováno  8:15
Železnice ze Znojma do Břeclavi má před sebou velké opravy. Stát do ní v nejbližších letech investuje skoro miliardu korun. Peníze ovšem vystačí jen na dva úseky trati. Na zbytku zůstane muzejní zařízení. Lidé z příhraničí tak přišli o naději na rychlé spojení s Brnem.

Železnici mezi Znojmem a Břeclaví čeká oprava za miliardu | foto: České dráhy

Drncání tak silné, že cestující skoro vyhazuje ze sedačky, hlemýždí tempo, kterým se vlak pohybuje, nebo zastaralé železniční přejezdy, které musí auta projíždět krokem. To vše by mělo zmizet alespoň ve vybraných úsecích.

Kde se bude opravovat

Trať mezi Bořím lesem a Valticemi a úsek ze Znojma do Hodonic: opraví se koleje, mosty, propustky, zabezpečovací a sdělovací zařízení, silnoproudá zařízení a dílčích změn doznají i jednotlivé zastávky a stanice.

Z Hodonic do Božic a Valtic do Mikulova je plánovaná modernizace zabezpečovacího systému.

Zatím se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Jihomoravský kraj dohodli, že se opraví trať mezi Bořím lesem a Valticemi z jedné strany a úsek ze Znojma do Hodonic z druhé strany. "Předpokládaný začátek stavby bude na přelomu let 2014 a 2015," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Projektanti teď mají za úkol do konce roku vypracovat podrobnější plány. Jednání hned s několika státními institucemi však nepostupují úplně hladce. "Málokdo ví, co od toho očekávat. Zatím jsme měli pět vstupních porad, ale ještě jsme se nedohodli, jak přesně to má vypadat. Náhledy na to, pro jakou rychlost, v jakém rozsahu a v jakých úsecích by se měla trať opravit, jsou různé," vysvětlil projektant Miroslav Polák z inženýrské společnosti SUDOP Brno.

Hlavní cíle revitalizace jsou zkrácení jízdní doby a modernizace zabezpečovacího zařízení. To, které je na železnici teď, už totiž patří spíš do muzea. Opraví se koleje, mosty, propustky, zabezpečovací a sdělovací zařízení, silnoproudá zařízení a dílčích změn doznají i jednotlivé zastávky a stanice.

Špatná zpráva pro Znojemské však je, že se ani tentokrát nedočkají zkvalitnění celkového napojení na Brno.

Jen cesta do přestupního uzlu v Břeclavi dnes trvá ze Znojma po železnici skoro hodinu a půl. Zrychlení dvou krátkých přibližně desetikilometrových úseků celkové dojezdové době příliš nepomůže. Dalších skoro 50 kilometrů mezi nimi zůstane přibližně tak, jak je. Z Hodonic do Božic a Valtic do Mikulova je plánovaná pouze modernizace zabezpečovacího systému.

"Celá trať je více méně regionální. Úseky ze Znojma do Hrušovan a z Břeclavi do Mikulova jsou podle počtu cestujících zatíženější než ten zbytek tratě uprostřed," poznamenal Polák.

Jihomoravský kraj jako objednatel dopravy na této trati proto SŽDC a ministerstvu doporučil, aby se opravy zaměřily na zmíněné kratší úseky a zlepšila se tak jen regionální doprava v okolí velkých měst.

Postoj krajských úředníků ale vyvolává u lidí na Znojemsku hořkost. "Je to výsměch. Kraj o nás prostě rozhodl, že nemáme nárok na rychlejší cestování," poznamenal opoziční znojemský zastupitel Jiří Kacetl.

Dopravní spojení Znojma s Brnem je mizerné

Druhé největší město na jižní Moravě má napojení směrem do Brna mizerné. Silnice ze Znojma až do Pohořelic je na většině své délky úzká a rozbitá. Ve špičce ji navíc špuntuje intenzivní kamionová doprava.

Po kompletně opravené železniční cestě by se Znojemští podle některých výpočtů dostali do centra Brna za hodinu a půl – s přestupem v Břeclavi, bez parkování, čekání na křižovatkách nebo bez dlouhého pochodu z autobusového nádraží Zvonařka.

Do tak mamutí akce se ale kraji nechce. "Kompletní oprava by odhadem stála čtyři a půl miliardy. My jsme dostali limit přibližně jednu miliardu," poznamenal projektant Polák.

Rychlé vlaky by navíc rozložily jízdní řády společnosti Kordis, která provozuje integrovaný dopravní systém. "Jihomoravský kraj preferuje řešení, které ihned posílí oba frekvenčně nejsilnější úseky tratě. Ke zkrácení jízdních dob dojde na krajních úsecích tratí bez nutnosti zasahovat do koncepce návazných autobusových spojů," uvedla mluvčí kraje Denisa Kapitančiková.



Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Policista odmítl rekordní úplatek 384 milionů korun od hackera

Kriminalista Lukáš Lazecký (vlevo) měl Petru Křístkovi přinést harddisk s...

Mohl si zařídit pohádkový život a procestovat třeba celý svět. Brněnský policista Lukáš Lazecký ale zůstal věrný svým...



Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...

Muž na firemní akci uklouzl při skoku do lomu, po pádu na hlavu zemřel

Takhle se v tropických dnech osvěžovala parta kluků u Pavlova poblíž Slavníče...

Pád do zatopeného lomu při firemní akci ve středu večer nepřežil muž středního věku. Přivolaní záchranáři se jej...

Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Další z rubriky

Na Brněnské přehradě uvázla kvůli nízké hladině loď s 60 lidmi na palubě

Loď Utrecht na Brněnské přehradě.

Na Brněnské přehradě uvázla kvůli nízké hladině loď Utrecht z flotily městského dopravního podniku. Trvalo téměř...

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Bez mobilu ani ránu. Řidiči na jihu Moravy je používají častěji než jinde

Ilustrační snímek

Řidiči na jihu Moravy zvládají za jízdy volat, psát SMS, sledovat weby všeho druhu včetně sociálních sítí. A jak ukázal...

Najdete na iDNES.cz