Vlaky totiž mají v Židlochovicích výchozí stanici, a tak se před cestou musely především v zimě nejdřív vytopit.
„Na noc odstavené soupravy mají zapnuté topení a vydávají při tom dost intenzivní vysokofrekvenční tón. Lidé si na to stěžují, protože vlaky stojí nedaleko zástavby,“ přibližuje místní starosta Jan Vitula (TOP 09).
Problém je podle něj u nejnovějších souprav Regiopanter, které mají řadu technologií umístěných na střeše, aby mohly být nízkopodlažní. Ze střech vozů se tak rozléhá zvuk do okolí.
S Českými dráhami už Židlochovice tento problém řešily a dopravce jim nabídl, že by mohl vlaky nechávat za městem. To však podle Vituly není dlouhodobé řešení.
„Domluvili jsme se, že hygienici teď v květnu změří hladinu hluku. Pokud bude nad limity, které v noci mohou být, bude na provozovateli, aby to nějak vyřešil. Pokud se naopak vejde do limitů, nedá se nic dělat a budeme se bavit s obyvateli, jak s tím naložíme dál,“ nastiňuje starosta.
Kraj požádal výrobce o prověření
Stejné soupravy Regiopanter momentálně pořizuje také Jihomoravský kraj v obří téměř sedmimiliardové zakázce. Vitula proto kvůli potížím s nepříjemným zvukem informoval krajského náměstka pro dopravu Romana Hanáka (ČSSD), aby si na to kraj dal u plzeňského výrobce Škody Transportation pozor a nemusel v budoucnou řešit podobný problém.
„Víme o tom. Výrobce jsme požádali, aby se na to podíval. Teď hlavně čekáme, jak vyjde měření. Sami jsme se s tím nikde jinde v kraji nesetkali,“ podotýká Hanák.
Hejtmanství také nedávno vybralo, v jakých barvách budou jeho železniční soupravy jezdit. Radní se nakonec rozhodli pro kombinaci bílé a růžovo-fialové, tedy barev, které jsou nyní i na logu Jihomoravského kraje.
„Zaměřili jsme se na to, aby byly nové jednotky jednoznačně identifikovatelné a odlišitelné od vozidel jiných dopravců,“ vysvětluje Hanák.
Nové krajské vlaky ponesou jméno Moravia, a to na připomínku lokomotivy, která v roce 1838 přivezla do Brna první vlak.