Letecký záběr ze stavby velkého městského okruhu v Brně ze srpna 2010. ilustrační snímek

Letecký záběr ze stavby velkého městského okruhu v Brně ze srpna 2010. ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Zmatky okolo městského okruhu v Brně. Ani silničáři neví, kdy se dostaví

  • 23
Brno finišuje s výkupy pozemků pro modernizaci kritického úseku brněnského Velkého městského okruhu v Pisárkách. Kvůli neustálým změnám ve vedení státní firmy Ředitelství silnic a dálnic však nikdo nemá přehled, kdy se začne stavět.

Pisárecký špunt nebo také nejdražší trychtýř v Brně. Tak nazývají politici i obyčejní řidiči úsek Velkého městského okruhu v Brně-Pisárkách, kdy se široká pisárecká křižovatka zužuje kvůli korytu Svratky a tramvajovým kolejím do dvouproudé silnice. Z druhého směru pak trychtýř začíná po výjezdu z Královopolských tunelů.

Situaci má vyřešit stavba nové a širší silnice, které ustoupí tramvajové koleje. Tramvaj pak pojede tunelem pod Wilsonovým lesem.

Po dlouhých letech příprav však stále není jasné, kdy se řidiči této úlevy dočkají. Termíny dokončení se stále oddalují. Kvůli neustálým změnám ve vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, o vývoji projektu nyní nemá aktuální informace ani vedení Brna.

Právě město přitom pro stavbu vykupuje potřebné pozemky. "Kterému ministru dopravy se povede stabilizovat situaci v ŘSD, zaslouží si metál," povzdechl si náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS).

Úsek by měl být hotový v roce 2019

Ředitelství silnic a dálnic na svém speciálním webu o Velkém městském okruhu ještě před několika týdny informovalo, že stavba tohoto úseku začne co nevidět a hotovo bude v roce 2017. Údaje však byly staré dva a půl roku.

Po dotazu MF DNES, jak se situace aktuálně změnila, se výrazně posunuly. "Nyní je v plánu demolice objektů, které stavbě brání, a dokončení výkupu pozemků. Zahájení stavby předpokládáme na přelomu let 2015 až 2016, ukončení pak na konci roku 2019," vyjmenovala aktuální termíny mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Komplikovaná stavba za tři a čtvrt miliardy korun už sice má územní povolení, to stavební je ale ještě potřeba vyřídit.

"Podle mých posledních informací se mělo začít stavět v prvním čtvrtletí roku 2016. Neoficiálně jsem se ale ke svému překvapení doslechl, že bylo zrušeno výběrové řízení na zpracování dokumentace pro stavební povolení. Snažím se tedy zjistit, zda je to pravda a proč se tak stalo," popsal Kotzian.

Údržba tunelu odhalila problémy

Podobně nejasné obrysy má i stavba další etapy městského okruhu, která je pro Brno klíčová. Dopravní situace v oblasti Tomkova náměstí v Husovicích navíc kromě automobilové dopravy omezuje nejen auta, ale i městskou hromadnou dopravu.

"I nedávná údržba a uzávěra Husovických tunelů (více čtěte zde) nám opět připomněla, že situace v těchto místech je naprosto kritická," podotkla mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Hailichová. I za běžného provozu se přitom autobusy i auta při průjezdu touto částí města často zdrží desítky minut.

"Letos plánujeme zahájení výkupu pozemků, tedy pokud se chod této organizace nezmění. Zahájení výstavby předpokládáme v letech 2018 či 2019, hotovo pak bude za tři roky," nastínila mluvčí Ledvinová.

A výhled pro dokončení celého městského okruhu? "Ten se dočká přípravy po roce 2020," doplňuje mluvčí.

Vedení státní firmy ŘSD se za poslední měsíce měnilo několikrát, naposledy na začátku dubna. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) tehdy odvolal Jiřího Mayera, kterého chvíli předtím sám pověřil vedením firmy. Nahradil ho Jan Kubiš, který hned první den ve funkci odvolal většinu vedení (více najdete zde).