"Tento návrh bude rozpracován do regulačního plánu města, který bude podkladem pro budoucí zahájení výstavby v tomto území," uvedla mluvčí znojemské radnice Denisa Šipošová.
Náměstí bude opravdu náměstím
Rozlehlé náměstí Svobody, na němž většinou zastavují auta i autobusy plné turistů, nepatří nyní ke skvostům znojemské architektury. Tvoří jej hlavní silniční tepna, asfaltové plochy, paneláky a nevzhledná budova bývalého okresního komunistického sídla.
Soutěžící měli proto vymezit plochy, které lze ještě zastavět, navrhnout architektonické řešení novostaveb, případně úpravy současných budov. Důležité bylo rovněž vyřešit parkování a dopravu.
"Zadání soutěže nebylo jednoduché. Vytvořit příjemný městský prostor na hranici historického jádra z poněkud chaoticky působící rozlehlé plochy s převládající normalizační zástavbou, navíc výrazně ovlivněné dopravou, je složité," popsala architektka Alena Šrubařová z městského odboru rozvoje.
Studie neměly řešit konkrétní detaily. Důležité bylo, aby náměstí získalo zpět prvky, které náměstí má mít. "Musí být prostorově vymezeno určitými hranicemi, je nutné vrátit uliční čáru, kterou můžeme vidět na starých pohlednicích města a která zmizela po druhé světové válce," nastínil vedoucí odboru rozvoje a jeden z členů poroty Zdeněk Čižmář.
Vítězný návrh to vše podle poroty splňuje. "Návrh výrazně zmenšuje vlastní plochu náměstí vložením nové hmoty - Špalíčku - do prostoru mezi bytový panelový dům a areál lázní. Ze západní strany uzavírají toto náměstí objekty v pokračování linie z Pražské ulice, s možnými průchody do zeleně a objektu finančního úřadu. Porota hodnotila uměřenou velikost náměstí, doplnění uličních prostorů dostavbou nových objektů a zejména návrh nového polyfunkčního objektu," popsal člen poroty, architekt Milan Körner.
Auta půjdou pod zem
Novátorsky řeší studie dopravu. Hlavní dopravní tepna je v ní již rozdělena na dvě jednosměrné silnice po obvodu nové řady budov naproti lázním.
"Dopravní řešení znamená celkové zklidnění. Studie počítá s napojením centra města v původní stopě, Horní park je propojen s hradebním pásem vedle finančního úřadu stromořadím. Parkování je navrženo v podzemí," doplnil Zdeněk Čižmář.
Všechny soutěžní návrhy budou představeny veřejnosti na speciální výstavě, která začíná v úterý 21. července ve 13.00 hodin a potrvá do začátku září. Zájemci si tak mohou studie prohlédnout v křížové chodbě Minoritského kláštera v ulici Přemyslovců.