12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma | foto: Radek Miča, MAFRA

Znojmo vítalo vlak na elektřinu, který dorazil z Vídně

  • 1
Vlakové nádraží ve Znojmě zažilo ve čtvrtek historickou událost. Na tamní druhé nástupiště dorazil v 10:50 první elektrifikovaný vlak napájený z Rakouska. Tři vagony Rakouských státních drah Österreichische Bundesbahnen táhla z Vídně jedna z nejmodernějších evropských lokomotiv.

"Je to evropská špička, která má deset tisíc koní," přiblížil strojvedoucí Miloslav Urbánek. Ten se od prosince bude na trase Znojmo - Vídeň střídat v Retzu v řízení s rakouským kolegou.

Oficiálně tak skončila půl druhého roku trvající rekonstrukce a elektrifikace železniční trati k rakouským hranicím i opravy znojemského vlakového nádraží.

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma

Dopolední vlak z Vídně přijel jen na zkoušku. Od 13. prosince, tedy od nového jízdního řádu, ale již bude jezdit pravidelně a lidé začnou poprvé cestovat ze Znojma do rakouského hlavního města bez přestupu.

V každém směru má jezdit sedm přímých vlaků denně ve dvouhodinových intervalech.

Jednání o jízdném mezi českou a rakouskou stranou by měla skončit do konce měsíce. "Snažíme se nyní domluvit, aby cena ze Znojma do Vídně byla dostupná pro všechny cestující. Chtěli bychom se dostat na devět euro," uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek.

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma

Opravy nádraží i několik kilometrů dlouhého úseku trati začaly v polovině loňského června. Práce mezi Znojmem a Šatovem přinesly plnou elektrifikaci na tomto posledním chybějícím úseku jinak elektrifikované trati Znojmo - Vídeň.

"Díky elektrizaci a celkové rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 90 kilometrů v hodině," uvedl šéf Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Doposud jezdily motorové vlaky ze Znojma do rakouského Retzu nejvýše sedmdesátkou. Kvalitní spojení na tomto zhruba stokilometrovém úseku tak má oproti minulosti zkrátit dobu jízdy až o patnáct minut.

Modernizace spolkla celkem přes jednu miliardu korun. Nejnáročnější etapou byla oprava nejvyššího mostu kraje.

12. listopadu 2009 přijel první elektrický vlak z rakouského Retzu až do Znojma

Ze znojemského historického viaduktu dělníci vysunuli 220 metrů dlouhou mostní konstrukci a nahradili ji novou.

Plně elektrifikovaná trasa se navíc nezastaví ve Znojmě, ale bude pokračovat na Jihlavu. Doplnění železniční trasy Jihlava - Znojmo elektrickým vedením tak přinese lidem alternativu pro cestování z Prahy do Vídně po železnici, což dnes zajišťuje koridor přes Brno a Břeclav. To však nelze očekávat dříve než za deset let.