Veletrhy Brno - pavilon A

Veletrhy Brno - pavilon A | foto: bvv.cz

Ztráta brněnských veletrhů ničí výstavářské firmy

  • 3
Výstavnický byznys čelí klesajícímu zájmu vystavovatelů. Veletrhy Brno letos zatím počítají s poklesem tržeb ve výši dvě stě milionů korun a škrtají výdaje v provozních nákladech. Problémy má i řada podnikatelů, kterým dosud spolupráce s veletrhy zajišťovala zakázky.

K nejvíce postiženým patří firmy, které pro vystavovatele navrhují a staví veletržní expozice.

"Některé společnosti z oboru počítají až s polovičním propadem tržeb. Záleží na tom, z jaké branže pochází jejich klientela," uvedl prezident Asociace výstavářských firem Jiří Carda. Nejhůře na tom budou podle něj výstaváři, kteří pracují pro autoprůmysl, a strojírenské firmy na něm závislé.

Malí výstaváři nepřežijí

Většina peněz za realizaci výstavních stánků putuje do kasy BVV, která v loňském roce za tyto služby na výstavišti utržila kolem 400 milionů korun. Na trhu však existují desítky dalších firem, které výstavářské řemeslo živí, a největší z nich dosahují obratu kolem sto milionů korun.

K největším konkurentům BVV v této oblasti patří společnost Sun Drive, kterou vybudoval během posledních šesti let Jiří Carda. Podnikatel předpokládá, že útlum výstavnictví jeho firmu tolik nezasáhne.

"Naštěstí máme velkou část klientů v zahraničí a stále nabízíme lepší ceny než západoevropská konkurence," vysvětluje, nicméně očekává dvacetiprocentní pokles tržeb.

"Na krizi se chystáme od začátku roku. Propouštět zatím nebudeme, ale zmrazili jsme mzdy, odložili realizaci některých projektů, na které jsme chtěli nabírat lidi," říká Carda.

Stejně jako jiné firmy se snaží i on ušetřit na provozních nákladech. Podle něj však nepřežijí malí výstaváři, kteří zákazníkům nabízejí pouze stavbu expozic bez přidané hodnoty, tedy například zajištění ubytovacích služeb, tvorby doprovodných programů či pronájmu prezentační techniky.

Potíže s platební morálkou

Podnikatel David Kučera, jehož společnost Dajan Servis patří s osmnáctimilionovými tržbami k těm menším výstavářům, zatím nouzi o zakázky nemá. Má však potíže s platební morálkou svých klientů z řad vystavovatelů, kteří mu už půl roku dohromady dluží milion a půl korun.

"Při výši našich tržeb je to docela hodně. Jsou to převážně strojírenské firmy závislé na autoprůmyslu. Na strojírenském veletrhu sice ještě vystavovaly, ale už v poslední křeči, takže budeme rádi, když zaplatí alespoň část," vysvětluje Kučera.

Dnes je rád, že svou dřívější závislost na veletrzích firma v minulých letech postupně snižovala, takže dnes má z výstaviště asi 60 procent zakázek a zbytek tvoří truhlářská výroba pro domácnosti a firmy. Zlaté časy zažívali výstaváři v druhé půlce devadesátých let. Pak přišla recese, balíčky na oživení ekonomiky a problémy s odbytem. "Teď máme nižší ceny než před čtrnácti lety," říká Carda.

Vedení společnosti Veletrhy Brno optimisticky věří, že se nedočká většího propadu tržeb než desetiprocentního. "Nejde o nic dramatického. Není to první období recese, kterým budeme muset projít," říká generální ředitel Jiří Škrla. Tato recese je však jiná než ty předchozí.

Základní rozdíl oproti předchozím ekonomickým krizím spočívá podle odborníků v tom, že krize vznikla ve finančním sektoru, který je v dnešní době "palivem" pro každou ekonomiku. Kvůli globalizaci se krize rychle šíří po světě a zasáhla českou ekonomiku, která se v posledních letech stala závislou na exportu.

"Pro české podniky je tedy primární hrozbou výrazný pokles poptávky po českém zboží v zahraničí. Navíc však kvůli tomu, že krize přišla z bankovního sektoru, mají mnohé firmy problém financovat nejen investiční, ale i provozní aktivity, natož aby investovaly do propagace," vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Krize postihne i catering

Jako velmi nejistý byznys se tak v současné době začal jevit catering - pořádání recepcí, rautů, firemních večírků - který k veletrhům patří. Pohostinství na výstavišti si zajišťují Veletrhy Brno převážně vlastními silami, a to prostřednictvím dceřiné společnosti Expo Restaurace.

Konkurenčním firmám výstaviště nedává moc vydělat. Jedna z největších brněnských firem, které nabízí cateringové služby pořadatelům firemních večírků, Royal Party Servis, má z veletržních akcí pouze pět procent celkových příjmů. Přesto se její majitel Josef Blaštík obává o budoucnost podniku.

Firmy omezují večírky a hodování a Royal Party Servis má nyní oproti minulému roku o 40 procent méně zakázek. "Na přelomu roku, kdy se recese projevila naplno, řada klientů plánované akce zrušila. Typicky importéři automobilů a na nich závislé strojírenské firmy," popisuje kritickou situaci Blaštík.

Další na ráně jsou hoteliéři

 Zástupce jihomoravské sekce Asociace hotelů a restaurací Pavel Brdička tvrdí, že brněnské hotely zaznamenaly za první dva měsíce letošního roku zhruba patnáctiprocentní pokles výnosů na jeden pokoj oproti stejnému období minulého roku.

"U menších veletržních akcí odliv zákazníků moc nepociťujeme. Záleží na tom, jak dopadnou ty velké - stavební a strojírenský," dodává Brdička, který je zároveň předsedou představenstva hotelu International.

U stavebních veletrhů by podle vedení společnosti Veletrhy Brno neměl být výpadek vystavovatelů větší než pět až 10 procent v porovnání s rokem 2007.

"Strojírenský veletrh v tuto chvíli nelze hodnotit, uzávěrka přihlášek je na konci března. Nemáme ale žádné signály, že by měl být veletrh ohrožen. Veletrh má zaměření na střední a východní Evropu, kde odbytové podmínky jsou v současnosti lepší než v západní Evropě," uvedl mluvčí společnosti David Pokorný.