"Jedná se o opatření, která určitě nezpůsobí tak velkou revoluci jako v pražské MHD. V mnoha případech si ale cestující budou muset zvyknout na určité nepohodlí," řekl jeden z členů komise Martin Ander (Strana zelených).
Největší změny od Nového roku v hromadné dopravě
|
Ani jedna ze změn se netýká navýšení počtu spojů či rychlejších intervalů, právě naopak. V příštím roce pojedou tramvaje v delších přestávkách, než byli cestující zvyklí, některé linky budou zkrácené, jinde se sníží počet spojů.
Nově se už v brzkém sobotním či nedělním ránu cestující nedostanou pohodlně na vlak. "Noční provoz o víkendech a svátcích se prodlužuje až do sedmi hodin," vysvětlil jedno z nejméně populárních opatření Ander.
Pro pasažéry to znamená, že na nádraží pojede ráno méně spojů a v prodloužených půl- až hodinových intervalech. Zruší se i spoje, které jedou o půl třetí a o půl čtvrté ráno.
"To se mi tedy vůbec nelíbí. S manželem vyrážíme každou sobotu na Vysočinu už v šest. Jak pak budeme jezdit?" ptala se Radka Vyskočilová z Bystrce.
Do sedmi hodin odjíždí o sobotách a nedělích například i pět spojů žlutých autobusů Student Agency do Prahy. "Od deseti mám v Praze brigádu v restauraci. Když nebude zbytí a tramvaj mi nepojede, budu si muset ráno objednat taxík. Ale značně se mi tak cesta prodraží," reagovala studentka Petra Sobotová.
Podle majitele Student Agency je možné, že by kvůli brněnským jízdním řádům měnili i režim žlutých autobusů.
"Uvidíme, jak to dopadne, pokud ale nebudou naše odjezdy navazovat na tramvaje, posuneme je. Podobně jsme to už dělali v Hradci Králové. I když si myslím, že pro tak velké město jako Brno je ponižující upírat lidem, kteří ráno odjíždějí na volný víkend, spoje na vlaky či autobusy," uvedl majitel Student Agency Radim Jančura.
Každé dopoledne bude od Nového roku například už ve smyčce Švermova končit tramvaj číslo 6. V Novolíšeňské zase linka s číslem 8. Tramvaj desítka bude mít ve špičce prodloužené intervaly na 20 minut, mimo ni dokonce na hodinu.
Pro změny zvedla v dopravní komisi ruku koalice, opozice byla proti. "Myslím, že ušetřit na městské hromadné dopravě nemá efekt," tvrdí Ander.
Město šetří, změny mohou být ještě výraznější
Brno teď však bude šetřit, kde se dá. Kvůli zákonu o rozpočtovém určení daní přichází na příští rok o miliony . O změnách v jízdních řádech budou na konci listopadu ještě jednat zastupitelé a radní.
Na poslední chvíli tak mohou rozhodnout ještě o razantnějších úsporách, které by městské pokladně přilepšily. Před časem sice ustoupili od návrhu, kdy by studenti a důchodci, kteří mají zlevněné předplatné, museli na cestu rozjezdem mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní koupit ještě speciální jízdenku za 19 korun (více zde).
Možností, jak do dopravy dostat peníze od cestujících, je stále ve hře ovšem víc. "Variant je několik, od zdražení denního tarifu po zkrácení linek či zvýšení intervalu u nevyužívaných spojů," nastínil před časem v diskusním cyklu Hyde Park Zelňák náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).