Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno bude bourat, jeho čtvrti překlene unikátní most za čtyři miliardy

  13:01aktualizováno  13:01
Desítky staveb - rodinných domků, garáží a dalších objektů - na trase mezi brněnským Tomkovým náměstím a židenickými kasárnami půjdou v nejbližších letech k zemi.

Velký most nad několika čtvrtěmi uvolní dopravu v severní části Brna. | foto: Město Brno

Ustoupí další části Velkého městského okruhu, na kterou netrpělivě čekají lidé třeba z Líšně nebo z Vinohrad. Jako první vjedou bagry do objektu parkoviště a skladů ve dvoře židenických kasáren, u kterých se denně tvoří dlouhé kolony.

„Bude to ještě během září. Už máme demoliční výměr na přístavek, skladiště a čerpací stanici,“ potvrdil investiční náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO). Práce v kasárnách potrvají do konce letošního roku.

V dalších letech přijdou na řadu rodinné domky a garáže v Provazníkově, Dolnopolní a Kaloudově ulici a na Tomkově náměstí. Mezi bouranými stavbami bude třeba i sokolovna v Husovicích.

Začíná se v kasárnách, protože v zadní části dvora vyrostou čtyři pilíře jedné ze čtyř mimoúrovňových křižovatek, které se spojí ve velký most nad několika čtvrtěmi a uvolní dopravu v severní části města.

„Jedná se o dvě stavby v délce 680 a 569 metrů hlavní trasy, která začíná na husovickém mostě a končí portálem plánovaného Vinohradského tunelu,“ popsal David Fiala, ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby.

Považuje ji za unikátní. „Něco podobného už stojí v Prostějově, kdy projíždíte městem na dálnici ve výšce šest až deset metrů nad povrchem. V Brně ale povede ještě výš, protože půjdeme nad železnicí,“ poznamenal Fiala.

Město vykupuje nemovitosti

Vlastní výstavba „mostu“ by měla podle něj začít v polovině roku 2019. „Počítáme, že potrvá čtyři roky a přijde na čtyři miliardy korun, ale je to spíš odhad podle našich zkušeností. U takto strategických staveb se to dá těžko určit úplně přesně,“ podotkl.

VMO Tomkovo náměstí – Rokytova

Trasa: od Husovického tunelu nad ulicemi Dukelská, Karlova a Rokytova a k patě budoucího Vinohradského tunelu. Vznikne čtyřproudová rychlostní silnice se 4 mimoúrovňovými křižovatkami. Stavět se bude v letech 2019–2023.

Náklady: 4 miliardy korun.

Nejbližší úkoly města: Už během září začne demolice tří objektů v židenických kasárnách a příští rok rodinných domů a garáží podél trasy, rekonstrukce vodovodu a kanalizace v křižovatce ulic Provazníkovy a Karlovy, doplnění kabelovodu nad Husovickým tunelem, demolice budovy Sokola v Husovicích a stavba nové. Náklady 250 mil. Kč.

Ještě předtím, než silničáři začnou kopat, bude na městu, aby jim stavbu předpřipravilo a uvolnilo trasu.

„Vykupujeme domky a objekty v celém koridoru a v tuto chvíli jsme někde za polovinou. Zatím jsme nenarazili na problém, že by vlastník nesouhlasil s cenou, kterou mu nabízíme,“ poznamenal Mrázek s tím, že v opačném případě by město muselo sáhnout k vyvlastnění.

K tomu zřejmě úplně poprvé dojde v případě obchvatu v Žabovřeskách, kde se město stále nemůže dohodnout s jedním z majitelů (psali jsme zde).

Součástí přípravných kroků, které přijdou město na 250 milionů korun, bude například i rekonstrukce křižovatky Zábrdovická - Cejl, oprava vodovodu a kanalizace v křižovatce ulic Provazníkovy a Karlovy a doplnění kabelovodu nad Husovickým tunelem.

Úplné řešení přinese až Vinohradský tunel

A stavba přinese i změny v městské hromadné dopravě. „Prodloužíme trolejbusovou linku na Kohoutovu ulici, ale dál už pojedou autobusy, které chceme posílit. I během stavby bude v provozu tramvaj číslo 4,“ podotkl Mrázek.

„Hlavně oprava křižovatky v Cejlu bude znamenat velkou komplikaci pro řidiče, proto s ní chceme přijít v příštím létě, kdy je ve městě méně aut. Po dobu stavby obchvatu ale zachováme na stávající trase dva pruhy v každém směru,“ poznamenal.

Nová silniční estakáda je jednou z nejdůležitějších staveb Velkého městského okruhu a má ukončit chronické zácpy v Provazníkově a Gajdošově ulici. Problém může nastat ale o kus dál na Vinohradech.

„Zásadní dopravní zátěž vyneseme nad všechna kritická místa a skončíme téčkem na patě Vinohrad, takže veškerá doprava se rozptýlí do Vinohrad a pod sídliště. Úplné řešení by v budoucnosti měl přinést až Vinohradský tunel,“ připouští Fiala.

Ten ale zatím existuje pouze ve studiích a v územním plánu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ukázka z učebnice Moderní dějiny, kterou připravila Masarykova univerzita s...
Jiný pohled na historii. V nové učebnici nevládnou data, ale souvislosti

Přemýšlet o alternativních koncích, rozvinout schopnost kriticky myslet a upřednostnit uvažování v souvislostech před biflováním nazpaměť. To má středoškolákům...  celý článek

Před Krajským soudem v Brně ve středu stanul šestadvacetiletý Marek Č., který...
Neuvěřitelně jsem se jí bál, líčil mladík, který ubodal matku i s bratrem

Byl skromný, ochotný a velmi nadaný hudebník i tanečník. Jen vedle své matky působil zakřiknutě. To zaznělo ve středu u Krajského soudu v Brně při čtení...  celý článek

Zuzana Lenhartová převzala za tým českých dobrovolníků Cenu Alice Masarykové,...
Žena chtěla pomoct uprchlíkům. Ozvalo se tolik lidí, že založila spolek

Zuzana Lenhartová byla ještě před dvěma lety řadová absolventka sociologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Dnes je hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.