Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Posunout vzletovou dráhu, nebo zapustit silnici? Obchvatu hrozí zdražení

  6:49aktualizováno  6:49
Dilema, kudy přesně a jakým způsobem povede dlouho očekávaný obchvat kolem brněnských Tuřan, dostává další otazník. Podle současného projektu by totiž zasahoval do vzletové hladiny blízkého letiště.

18 tisíc aut denně projede malými brněnskými Tuřany, vyplývá z nedávného výpočtu tamní radnice. Zdejší i ti, kteří přes zacpané Tuřany musí, stále čekají na obchvat. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Existují dvě varianty, jak se s tím vypořádat. Ani jedna ale není otázkou nejbližších měsíců. A to je špatná zpráva jak pro obyvatele zatížených Tuřan, tak pro tisíce řidičů, kteří tudy denně jezdí. Kolony a nepřehledná dopravní situace jsou tady na denním pořádku.

Problém vznikl se zavedením nových evropských předpisů pro vzletovou hladinu letadel. S nimi totiž několik let starý projekt na stavbu obchvatu nepočítal (o problému jsme informovali zde).

„Do dráhy letadel by v současné chvíli zasahovaly kvůli výšce hlavně kamiony. A to v místech, kde se vzletová hladina dotýká pozemku letiště,“ přiblížil problém Richard Mrázek (ANO), investiční náměstek brněnského primátora.

Zástupci města, kraje a Tuřan proto zahájili jednání s vedením letiště. Navrhli možnost, jež by se výrazně nepodepsala na rozpočtu projektu, který předběžně počítá s náklady 129 milionů korun. Chtějí posunout letovou dráhu asi o 80 metrů.

Vedení letiště však k návrhu přistupuje zdrženlivě s tím, že v žádném případě nesmí dojít ke snížení provozního využití dráhy. „Tato možnost by musela být odborně posouzena,“ poznamenala Kateřina Pichalová, mluvčí Letiště Brno.

Situaci může zachránit výjimka

Proto je ve hře ještě jiné řešení, které by ale stálo mnohem více peněz – zapustit silnici do země. „V takovém případě počítáme se zářezem hlubokým až dva metry. I tady se ale potýkáme s komplikacemi. V místech, kde má vzniknout obchvat, je poměrně vysoko spodní voda,“ vysvětlil Mrázek.

Obchvat Tuřan

  • Předpokládané náklady na dvoupruhovou a obousměrnou silnici o celkové délce 2,6 kilometru jsou 129 milionů korun. Většinu pokryjí dotace z Evropské unie.
  • Obchvat má před Tuřany odbočit z Hanácké ulice kolem brněnského letiště směrem na Sokolnice.
  • Dohodu o přípravě stavby podepsal Jihomoravský kraj a brněnský magistrát už v roce 2012.
  • V původním projektu se dokonce počítalo s vybudováním cyklostezky podél obchvatu, od toho se však upustilo, protože se jednalo o mnohamilionovou investici.

Magistrát proto zadal vypracování hydrogeologického posudku, kvůli němuž se v létě kolem letiště budou pohybovat odborníci, kteří provedou potřebná měření.

„Předpokládáme, že výsledky dostaneme v říjnu či listopadu,“ míní Mrázek. Původně se přitom hovořilo o konci května. Podle Mrázka přitom v případě obchvatu Tuřan prakticky není jiná varianta, kudy tuto důležitou silnici vést.

Stále však ještě existuje šance, že ani jeden z problémů nebude třeba řešit. Taková situace nastane, pokud Úřad pro civilní letectví udělí výjimku, pak by do projektu nebylo nutné zasahovat.

„Na jednání jsme se dohodli, že investor projekt přezkoumá s ohledem na možné ovlivnění leteckých staveb a leteckých pozemních zařízení z provozu obchvatu. Výsledky tohoto přezkumu a případné úpravy projektu by měly být následně posouzeny,“ uvedl již dříve mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký.

S výkupem pozemků se čeká

Ještě minulý rok se odhadovalo, že se s důležitou stavbou začne v roce 2020 a potrvá tři roky. Tento termín je však nyní ohrožen. Obchvat Tuřany přitom nutně dlouhá léta potřebují. Středem městské části projede denně až 18 tisíc aut. Ráno a odpoledne zde stojí dlouhé kolony. Zdejší silnice, spíše vesnického rázu, není uzpůsobená k tomu, aby takový nápor zvládala.

A na Tuřany se řítí i další dopravní pohroma. Pražský developer v přilehlé městské části Chrlice chystá výstavbu 655 bytů v 62 rodinných a 36 menších bytových domech. Lidé, kteří se tam zabydlí, pak budou vesměs cestovat právě přes Tuřany.

Kvůli nejasnostem navíc magistrát v tuto chvíli odmítl výkup pozemků, které se nachází v místech, kde má nová silnice vzniknout.

„Máme podepsané memorandum s krajem a městskou částí. Té jsme poskytli informace, jakých pozemků se výkupy budou týkat. Do nich se můžeme ale pustit teprve tehdy, až bude pevně zafixována trasa, abychom nedávali peníze tam, kde nemáme jistotu,“ zdůvodnil Mrázek, proč se s investicemi do výkupu parcel čeká.

Podle náměstka jihomoravského hejtmana pro dopravu Romana Hanáka (ČSSD) však kraj jako investor stavby peníze na nákup pozemků vyčleněné má. Tuřany proto nyní s majiteli začnou jednat. „Chceme zjistit, zda jsou ochotní je vůbec prodat. Vlastníků je dohromady 113,“ nastínil tuřanský starosta Radomír Vondra (Žijeme zde).

Nová silnice kolem Tuřan není zdaleka jedinou, kterou nyní Brno řeší. Intenzivně se mluví také o potřebě obchvatu Slatiny, kterou denně projede na deset tisíc aut. Doprava je tu nejen ve špičce katastrofální. Po místních silnicích míří řidiči do průmyslové zóny i k tuřanskému letišti, slouží ale také jako příjezdová cesta pro mimobrněnské.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihomoravský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Vězení (ilustrační foto)
Policisté dopadli muže, který přepadl pošty. Hrozí mu deset let za mřížemi

Až deset let hrozí jednačtyřicetiletému muži, který podle kriminalistů přepadl pošty v Brně a Mutěnicích na Hodonínsku. Dopadli ho v jedné z obcí na Brněnsku....  celý článek

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.