Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno čeká výluka století. Ochromí hlavní vlakové nádraží na dva roky

  7:28aktualizováno  7:28
Současné zmatky v železniční dopravě jsou jen předehrou k tomu, co se v Brně chystá v letech 2018 a 2019. Opravy za 2,5 miliardy korun přinesou dvouletou výluku. A nic na nich nezmění ani verdikt o poloze nádraží.

Ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Lidé ještě stále rozdýchávají velkou výluku na hlavním vlakovém nádraží v Brně, která je od počátku června katapultovala u spojů ze severu na improvizovanou stanici u Zvonařky a nádraží v Králově Poli a v Židenicích. Jenže už v tuto chvíli jsou v plánu další opravy za 2,5 miliardy korun. Chystá je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), jež poprvé zveřejnila podrobnosti.

Zásahy budou tak rozsáhlé, že současná tříměsíční výluka je ve srovnání s nimi jen slabým odvarem. V praxi znamenají, že téměř dva roky nebudou spoje z hlavního nádraží jezdit normálně. Bez nich by ale klíčové stanoviště vlaků v budoucnu nemohlo fungovat.

Vznikne zcela nová budova

„Opravy souvisejí s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, který je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpaná. Plánované rekonstrukce v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do doby, než vznikne nové nádraží,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Podle ní na záměru nic nezmění ani případné podzimní rozhodnutí o budoucí poloze brněnského nádraží. „I tak potrvá nejméně deset let, než začne fungovat nové. Proto stávající nádraží musí pro cestující sloužit dál,“ poznamenala Šubová.

Konkrétní změny v dopravě bude společnost teprve ladit podle postupu prací spolu s dopravci, krajem, městem i společností Kordis, která má regionální dopravu v kraji na starosti.

„Nechceme zatím lidem motat hlavy, protože jde o rok 2018 a hlavně 2019. A my potřebujeme, aby si zvykli na současnou výluku, ke které od 1. července přibude ještě další na trati od Havlíčkova Brodu. Už dnes ale víme, že to, co chystáme, bude nejrozsáhlejší akce v dějinách brněnského hlavního nádraží,“ upozornila Šubová (o výlukách jsme psali zde).

Stanici čeká kompletní obměna zabezpečovacího zařízení. Ovládané bude z jednotného obslužného pracoviště, pro které vznikne zcela nová budova. Vedle toho železničáři zmodernizují napájení, koleje a výhybky na břeclavském dojezdu do nádraží a výjezdu z něj, kolejiště ve stanici i kolem ní. Jen tyto práce přijdou na bezmála 1,8 miliardy korun. Začít by měly na jaře příštího roku a potrvají do prosince 2019. Na zhruba 443 milionů přijde obnova mostů přes Křídlovickou a Úzkou ulici a na 331 milionů rekonstrukce výhybek a další nutné práce na trati.

Pohroma pro cestující z jihu

Cestující si nejvíc „užijí“ v roce 2019. Od ledna do prosince nádraží přejde do režimu výluky. To, co dnes musí absolvovat lidé přijíždějící od severu, se dotkne těch z jihu. Většina vlaků na nádraží nedorazí. Některé sice ano, ale v centru skončí. „S úplným zavřením nádraží nepočítáme,“ přislíbila Šubová.

Ještě víc vlaků než letos začne jezdit na dolní nádraží. Dostane třetí nástupiště, halu a podchod. „Uvidíme, s čím přijdou České dráhy, ale náklady startují někde na 60 milionech korun,“ doplnila Šubová.

Na změny, přestože jsou zatím daleko, už zbrojí i dopravci. „Počítáme s podobným modelem jako nyní, tedy že cestujícím budou sloužit hlavně menší brněnská nádraží – dolní, Židenice a Královo Pole,“ uvedla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Do příprav se už zapojil také Kordis. „Výluky jsou stále větší a větší, z každé se poučíme. Teď už třeba víme, že na nádraží v Židenicích potřebujeme elektronické informační tabule,“ řekl mluvčí společnosti Květoslav Havlík.

A svoji modernizaci s tou velkou chce sladit také nájemce nádražní budovy Brno new station development. Objekt a 15 hektarů přilehlých pozemků si firma pronajala od Českých drah v roce 2008 s tím, že jej do roku 2013 opraví. Zatím však zůstalo jen u fasády. Věci se mají pohnout dopředu poté, co z vedení společnosti v květnu odešel původní většinový majitel Jiří Hos a nastoupili do něj noví lidé. „Chceme aktualizovat harmonogram oprav podle výluk, abychom se přizpůsobili pohybu lidí,“ uvedla Hana Továrková, šéfka dozorčí rady.

Firma začala s opravou střechy, ještě v létě chce vymalovat, vyměnit osvětlení a odstranit drobné prvky, které do interiéru nepatří. Do opravy hlavní budovy hodlá investovat 150 milionů. „Jedeme podle původní koncepce. Změnit by ji mohlo jen rozhodnutí o tom, že se nádraží přestěhuje,“ dodala Továrková.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cestující v MHD trápí horko. Brněnský dopravní podnik plánuje nákup...
Konec sauny v MHD. V Brně testují první klimatizovaný autobus

Po klimatizaci v MHD se Brňané ptají dlouhodobě. Dopravní podnik nyní první autobus vybavený chladicím systémem testuje. Zatím jich plánuje nakoupit 60. V...  celý článek

Letecký pohled na brněnský hrad Špilberk.
Opravy Špilberku pokračují. Návštěvníci hradu musí oklikou

Kdo se vydá obvyklou cestou na brněnský hrad Špilberk, narazí nejspíš na zavřenou bránu. Přístup totiž komplikuje další etapa rozsáhlé rekonstrukce jedné z...  celý článek

V nenápadném brněnském domě na Lidické 19 hlásí svou adresu 1 209 firem. V...
Tisíc firem v jednom domě. Virtuální sídla šetří náklady i kryjí špínu

Z dálky může vypadat nenápadně, jako klasický nájemní dům. Jen málokdo by odhadoval, že v tak malém objektu sídlí klidně více než tisíc firem. Jenže na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.