Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stará silnice je přetížená a úzká. Lidé se dají na pochod za stavbu R43

  9:44aktualizováno  9:44
Na zastaralé a nepřehledné silnici I/43 mezi Brnem a Svitavami stále umírají lidé. Stavba nové rychlostní komunikace R43 však stále vázne. Za nový tah teď budou lidé lobbovat i sobotním protestním pochodem.

Na Blanensku se o víkendu stala tragická dopravní nehodě. Čelně se tam srazila dvě auta. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Letos se už na silnici I/43 mezi Brnem a Svitavami stalo na Blanensku a Boskovicku 36 nehod, dva lidé při nich zemřeli, osm se zranilo těžce, patnáct lehce.

„I když máme za sebou teprve osm měsíců, je to přibližně stejné číslo jako za celý loňský rok,“ srovnala policejní mluvčí Alice Musilová. Na to, že je I/43 v katastrofálním stavu, chtějí v sobotu poukázat i boskovičtí turisté. Už pátý ročník Pochodu po dálničním tělese R43 chce podpořit stavbu nové silnice.

Plná nepřehledných úseků

Jedna z nejvážnějších nehod v letošním roce se stala v polovině května u Krhova. Při střetu dvou osobních aut se zranilo šest lidí včetně dětí. Jeden z malých účastníků nehody následně zemřel v nemocnici (o nehodě čtěte zde).

Hned o týden později řidička osobního auta nepřežila čelní střet s autobusem u odbočky na Lysice (čtěte zde).

Podle dopravních odborníků i organizátorů pochodu má tragická bilance hned několik důvodů. „Silnice I/43 je zastaralá, úzká, přetížená, plná nepřehledných úseků. Zprovoznění R43 by výrazně pomohlo silniční dopravě v celém regionu,“ řekl za pořadatele akce Jaroslav Oldřich.

Nehody na silnici I/43

K nejnebezpečnějším místům na silnici I/43 patří horizonty.

„Například na Perné, tedy v úseku mezi odbočkami na Lysice a Krhov, kde se často stávají nehody kvůli předjíždění v místech, kde je to zakázáno. Problémem jsou i chybějící odbočovací pruhy. Například na křižovatkách u Svitávky, na odbočkách na Skalici, Drnovice a Voděrady,“ vyjmenovala policejní mluvčí.

Pavel Čížek ze společnosti Besip tvrdí, že silnice I/43 není dimenzována na provoz, jakému dennodenně čelí.

„Přestavby, kterými prošla a do budoucna ještě projde, nejsou řešením. Hlavní problém, velké množství aut, zůstává a může ho vyřešit pouze stavba nové silnice R43,“ uvedl Čížek.

I když policisté na trase pravidelně hlídkují, řidiči si s dodržováním předpisů hlavu nelámou.

Rychlá jízda a předjíždění v místech, kde je to zakázané, to jsou podle Alice Musilové nejčastější přestupky.

„Na silnici I/43 provádíme kontroly prakticky denně. Při dopravně bezpečnostních akcích využíváme také dálniční passaty nebo monitorujeme přestupky prostřednictvím vrtulníku. Zaměřujeme se na rychlou jízdu, předjíždění v místech, kde je to zakázáno dopravním značením, alkohol a drogy,“ uvedla Musilová.

Pochod půjde po zamýšlené trase R43

Pochod po dálničním tělese R43 je jen jednou z iniciativ, které chtějí na špatnou situaci na současné silnici mezi Brnem a Svitavami upozornit. Podle Jaroslava Oldřicha mají v sobotu pro účastníky připraveny dvě trasy. Severní a jižní.

Severní odstartuje například v Moravské Třebové, Jevíčku, Velkých Opatovicích a Knínicích, jižní pak v Brně-Bystrci, Kuřimi, Lipůvce, Lažanech nebo v Černé Hoře.

Pochod po R43

Sobota 6. září

Severní větev:  trasy Moravská Třebová, Městečko Trnávka, Jevíčko - Velké Opatovice, Knínice - Vanovice - Šebetov, Boskovice

Jižní větev trasy: Brno-Bystrc, Kuřim, Lipůvka, Lažany, rekreační středisko Jižní portál u Újezdu u Černé Hory, Černá Hora

„Na účastníky pochodu čekají trasy od pěti do 41 kilometrů, které startují průběžně od šesti až do jedenácti hodin. Ani letos nechybí vycházka s odborným výkladem Tomáše Jandy. Sraz zájemců je o půl desáté u boskovické sokolovny,“ doplnil Oldřich.

Cíl akce je na výletišti v Mladkově, kde mohou lidé mimo jiné podepsat petici za výstavbu silnice i zavzpomínat na oběti silničních neštěstí.

Akce se koná už popáté. Organizátoři vytvořili tradici, zároveň si ale přejí, aby byla co nejkratší. Poslední pochod chtějí uspořádat na nové silnici.

„V regionu od Brna po Moravskou Třebovou působí řada podniků, organizací, svazků obcí a spolků, které si uvědomují nezbytnost vybudování moderní silnice v tomto prostoru. My na tuto skutečnost chceme upozornit i jinou formou,“ dodal Jaroslav Oldřich.

Stavbě rychlostní silnice však zatím brání hned několik faktorů. Je zapotřebí, aby byla součástí jak obecního, tak krajského územního plánu. Kvůli průtahům s jejich zhotovením je momentálně výstavba v nedohlednu.

Autor:






Hlavní zprávy

HF servis s.r.o.
Obchodně technický zástupce

HF servis s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Jihomoravský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.