Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sociolog: Na youtubery se jednou bude vzpomínat tak jako na hippies

  14:15aktualizováno  14:15
Říká se o nich, že jsou fenoménem generace Z, tedy lidí narozených od poloviny 90. let 20. století. Youtubeři, jejichž festival se v pátek konal v Brně, po celém světě pobláznili desítky milionů hlavně mladších diváků.

Na brněnském Utuberingu se před tisíci náctiletými na pódiu střídaly jejich idoly běžně známé z obrazovek počítačů. Naživo tam dělaly vlastně totéž co před počítačem – vyprávěly o sobě, hrály hry. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jsou to zjednodušeně řečeno lidé, kteří se o vše možné ze svého života dělí s okolím prostřednictvím videí na internetu. A náctiletí výstupy youtuberů hltají (o pátečním festivalu v Brně jsme psali zde).

Fotogalerie

„V zásadě se nejedná o nic jiného než o variaci na to, co už dobře známe. U youtuberů se potkává individualizovaná a více či méně narcistní performance, kterou známe z blogové kultury dobrých 20 let, s motivy šoubyznysu mířícího na adolescenty,“ tvrdí Jakub Macek, který se na Masarykově univerzitě zabývá sociologií nových médií.

Proč jsou youtubeři takovým fenoménem a přitahují tolik dětských diváků?
Fenoménem jsou právě proto, že přitahují mladé publikum. Pokud máte děcka v tomhle věku, nezaznamenáte to pouze v případě, že jste v kómatu. Dětské diváky a rané adolescenty pak přitahují jednak proto, že jsou generačně jedněmi z nich - ve většině případů doslova - a mluví tedy jejich jazykem. Zároveň je na youtuberech silné, že zajímají i ostatní děcka okolo.

Jak velkou roli v tom sehrává reklama a marketing?
Youtubeři jsou pro reklamní byznys zajímaví právě proto, že se jedná o záležitost v tuto chvíli tak populární, a navíc v nejsenzitivnější populaci - mezi dětmi a dospívajícími. To ale neznamená, že můžeme reklamu a marketing chápat jako příčinu toho báječného fenoménu. A ani to neznamená, že by s reklamou byla provázaná většina youtuberských obsahů. Lidé z marketingu jen musejí mít na trendy záležitosti dobrý nos, jinak by nezaplatili složenky.

Má tento trend budoucnost? Youtubeři zestárnou, jejich diváci taky...
Měli hippies, fanoušci rodinných kapel, jako byla Kelly Family, nebo třeba grungeová scéna budoucnost? Všichni zestárli. V tom lepším případě. A z populárních trendů a stylů se staly příznaky generačních nostalgií. A přišly nové trendy. Není zatím důvod myslet si, že s youtubery to dopadne jinak.

Podívejte se, jak to žilo na pátečním Utuberingu v Brně:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Someliérka Kateřina Kostrhounová nejen rozumí vínu, ale taky dovede netradičně...
Hosté občas nevěřícně koukají, jak můžu rozumět vínu, líčí someliérka

Umí rozeznat mnoho vín a na soutěžích směle konkuruje mužům. I tím, že klidně usekne hrdlo sektu lahvičkou od parfému. Přesto se someliérka Kateřina...  celý článek

Policisté zasahovali v budově České pošty v ulici Politických vězňů v centru...
Konec front na poště. Brno postaví novou pobočku pro 50 tisíc lidí

Čekání v malé místnosti na poště v Řečkovicích by mělo do tří let skončit. Město chce lidem postavit novou poštu, která bude sloužit pěti městským částem. Úřad...  celý článek

Nemocnice milosrdných bratří v Brně.
Nemocnice Milosrdných zůstane městu, řád se postará o dlouhodobě nemocné

Město bude nadále provozovat brněnskou Nemocnici Milosrdných bratří. Dohodla se na tom s církví, která magistrátu prostory pronajímá. Ještě před několika...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA TECHNICKÉ PODPORY

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.