Hlavní nádraží v Brně.

Hlavní nádraží v Brně. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Rozpor v koalici: už zase kvůli nádraží

  • 12
Strana zelených dostala bolestný zásah. Rychlodráha, tedy na oko zachované nádraží v centru, nebude. Návrh shodili ze stolu koaliční partneři v čele s ČSSD.

Pro zelené bylo nádraží v centru klíčovým tématem v roce 2006 při komunálních volbách a dostalo je až do vedení města. Rychlodráha pak byla náplastí, díky které si strana alespoň trochu zachovala tvář, když bylo jasné, že se nádraží musí odsunout.

Rána je teď, jen rok od budoucích voleb do městského zastupitelstva, znovu otevřená. - čtěte Radní nahlédli do studie rychlodráhy mezi starým o novým nádražím

"Nemohou s námi počítat"

To, že rychlodráha nebude, se definitivně potvrdilo na včerejší schůzce představitelů čtyř koaličních stran. "Pro ČSSD je nepřijatelná," konstatoval náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.

Původně zelení hrozili, že pokud taková situace nastane, odstoupí z koalice. Tím by rada ztratila nadpoloviční většinu v zastupitelstvu. Nakonec ale vybrali variantu "tichého odporu".

Ve vedení města zůstanou, ale při hlasování o odsunu nádraží se vždy zdrží. Podobně se zachoval Ander loni, když měl jako rozvojový náměstek připravovat odsun nádraží. Oznámil, že nemůže jít proti programovým hodnotám Strany zelených. A stejné to bude i nyní.

"Seznámili jsme naše koaliční partnery, že nemohou počítat za této situace s našimi hlasy pro jakékoli prosazování odsunu nádraží," prohlásil včera Ander. A dodal, že zelení budou prosazovat variantu nádraží v centru.- čtěte Vznik rychlodráhy nezpozdí stavbu nového nádraží, tvrdí zelení

Podle primátora Romana Onderky (ČSSD) bylo však odmítnutí rychlodráhy nutné. "Projekt by posunul celý odsun nádraží o zhruba pět let a to by znemožnilo čerpání evropských peněz. Celkem osm miliard korun," uvedl Onderka, proč se ČSSD rozhodla pro čistě odsunuté nádraží.

Názor zelených budou sociální demokraté podle Onderky respektovat. "Budeme se snažit hledat kompromisy, co se týče dopravního řešení, ale rozhodně nechceme ohrozit přísun peněz do Brna," dodal.

Lidovci navrhli kratší tunel

Jedinou alternativu rychlodráhy, i když neúspěšně, představili včera lidovci. Jednalo se o zjednodušený návrh Severojižního diametru. Podzemní kolejová dráha by spojila tunelem pod Brnem železnici na jihu a na severu města.

Náklady na takovou stavbu by byly v řádu desítek miliard korun. Návrh lidovců počítal s tím, že by tunel začínal místo v jižním centru až u stávajícího nádraží. Nové nádraží v Brně ještě nemá platné územní rozhodnutí, podle investora (SŽDC) by ho mělo získat do konce tohoto roku.

Práce na projektu osobního nádraží stojí, protože se do něj zapracovává sedmipatrová komerční budova nad nástupišti.

,