Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Autobusy v brněnské MHD nemá kdo řídit. Chybí řidiči a navíc začaly výluky

  16:16aktualizováno  16:16
Problém s nedostatkem řidičů v brněnské MHD je stále horší. Denně dopravnímu podniku zůstávají neobsazené desítky služeb. Letní výluky a dovolené situaci ještě zhoršují. A to by přitom město chtělo rozšířit provoz nočních rozjezdů.

Ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pracují šest dní v týdnu, přesčasy nejsou výjimkou. S akutním nedostatkem řidičů se brněnský dopravní podnik potýká už delší dobu. Loňské prázdniny se dokonce mezi řidiči povídalo, že se začátkem školního roku bude muset vedení podniku některé spoje omezit (psali jsme o tom zde). Nakonec se tak nestalo, nicméně situace je podle řidičů oslovených redakcí MF DNES po roce ještě zoufalejší.

„Je to katastrofa. Lidí stále ubývá. Řidiči běžně jezdí místo pěti šest dnů v týdnu. A to opravdu nechcete, půl roku mít jeden den v týdnu volný,“ postěžovala si jedna z řidiček, která si přála zůstat v anonymitě. „Rozneslo se mezi lidmi, že se zhoršily podmínky platební i pracovní. Podnik začal stavět na brigádnících a přesčasech, což je problém,“ doplnil ji řidič tramvají pracující ve vozovně v Medlánkách. Své jméno si ale také nepřál zveřejnit.

Výluka na hlavním nádraží

Personální úbytek v dopravním podniku potvrdil i šéf odborářů Libor Weinstein. Nejhorší situace je mezi řidiči autobusů, čemuž vůbec nepomáhají letní výluky ani dovolené.

„Léto není odpočinkovější, jak by se mohlo zdát. Kvůli výlukám se musí vypravit náhradní doprava a tu za tramvaje a trolejbusy většinou zajišťují právě autobusy,“ poznamenal.

O letošních prázdninách ke všem plánovaným výlukám v městské hromadné dopravě přibyla ještě jedna na hlavním vlakovém nádraží. Pro dopravní podnik to znamenalo zavedení dalších náhradních spojů nebo posílení těch stávajících (o výluce na hlavním nádraží se dočtete zde).

Podle jednoho z oslovených řidičů je denně na jednom středisku neobsazených až 70 služeb. Středisek je dohromady šest – dvě tramvajová, dvě trolejbusová a dvě autobusová. „Stává se, že dojezdíte ranní směnu a už vám volají, ať si vezmete přesčas, protože odpolední služba není vůbec obsazená. Těžko to odmítnete,“ potvrdila zmíněná řidička.

Údajně se dokonce stává, že některé spoje musejí vynechat. To však vedení podniku odmítá, a přestože přiznává, že chybí okolo stovky řidičů a že v létě jsou na řidiče autobusů skutečně kvůli výlukám a dovoleným kladeny větší nároky, cestující se nemusejí o příjezd svého spoje obávat.

„S nedostatkem řidičů obecně se potýkají i ostatní dopravní podniky v republice. Aktuální situace na trhu práce zvýšení jejich počtu nepomáhá. S prázdninovými jízdními řády však dochází k prodloužení intervalů mezi jednotlivými spoji, z čehož plyne, že jezdí méně vozů a tudíž i řidičů,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Problém se podnik snaží řešit smlouvami na vedlejší pracovní poměr. V minulosti rovněž spustil reklamní kampaně, v nichž lákal za volant ženy. Řízení tramvají nabízel jako přivýdělek také studentům. Těch zatím jezdí třináct. „S těmito studenty máme uzavřenu řádnou pracovní smlouvu. Během čtyř let musí najezdit 200 směn. Zájem z jejich strany je tak velký, že tento limit splní výrazně dříve,“ popsala Lukšová.

„Kdyby nebyly tyto náborové kampaně, je situace ještě horší. Ale zhruba deset studentů také není výrazné přilepšení. Řešením by bylo zvýšení platů,“ podotkl šéf odborářů Weinstein. Odbory se s vedením letos pokusí vyjednat novou kolektivní smlouvu, která by zaměstnancům zaručila lepší pracovní podmínky.

Zvažuje se přidání rozjezdů

Přes nedostatek řidičů bude dopravní podnik jednat s vedením města, zda nepřidat o víkendu dva noční spoje. Momentálně víkendové rozjezdy jezdí v každou celou hodinu. Od prosince, kdy se jako každý rok budou upravovat jízdní řády, by mohly v sobotu a neděli začít jezdit rozjezdy ještě ve 2.30 a 3.30.

Podle Lukšové by problém s počtem řidičů na přidání nočních spojů vliv mít neměl. „Vše je zatím v rovině úvah a není jasné, zda to tak opravdu bude. Nicméně někteří řidiči dokonce preferují práci na nočních rozjezdech. Podobných úvah o rozšíření MHD je více,“ dodala mluvčí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Muž při hádce dostal pár facek, tak svého soka bodl do zad

Výměna názorů mezi dvěma muži vyústila v Brně ve fyzické napadení. Nejdřív padly facky, nakonec ale jeden z aktérů sáhl po noži a bodl svého soka do zad....  celý článek

Oprava mostu v Černé hoře
Černá Hora zažívá silniční horor. Vymohla si aspoň zpomalení na 30 km/h

Objížďka opravovaného mostu na tahu I/43 značně zkomplikovala život v Černé Hoře. Lidé si teď aspoň vymohli snížení povolené rychlosti na 30 kilometrů za...  celý článek

Smog v Brně.
Špatný vzduch v Brně by mohl zabít sto lidí ročně, spočítali ekologové

Každý Brňan proleží v posteli průměrně dva dny v roce kvůli znečištěnému vzduchu ve městě. To vyšlo ekologickým aktivistům z analýzy zdravotních rizik, kterou...  celý článek

Jobs Contact
Cenař ve strojírenském průmyslu (30.000 - 40.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.