Pokud by brněnské letiště nabídlo více letů do Ruska, mohli by si ho byznysmeni oblíbit.

Pokud by brněnské letiště nabídlo více letů do Ruska, mohli by si ho byznysmeni oblíbit. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Z Brna se dá opět létat do Milána, do Moskvy letí ale jen 3 linky týdně

  • 2
Z brněnského letiště dopravce obnovil lety do Milána. Spojení do Ruska ale i po třech měsících stojí. Ostravská společnost Czech Connect Airlines, která lety kvůli finančním problémům letos v lednu stopla, je dosud neobnovila. A nový provozovatel se nenašel. Do Moskvy proto létá jen omezené množství spojů.

"Czech Connect Airlines je v insolvenčním řízení. Jednali jsme s ostatními dopravci, ale neprojevili zájem," řekl ředitel letiště Tomáš Plaček. Podle něj je to částečně tím, že na trasy má stále přepravní práva ostravská společnost, a také tím, že přes zimu je vždy menší zájem cestujících.

"Nedokážu říct, zda se to s létem zlepší. Ale z Brna do Moskvy stále třikrát týdně létá společnost UTair, se kterou vyjednáváme o zvýšení frekvence," podotkl Plaček. Naopak od konce března Ryanair obnovil pravidelnou linku do Milána.

Kam se létá z Brna

Stansted/Londýn
Ryanair

Luton/Londýn
Wizz Air

Řím
Wizz Air

Eindhoven
Wizz Air

Milán Bergamo
Ryanair

Moskva
UTair Aviation

Zrušené linky

  • Moskva (CCA)
  • Petrohrad (CCA)
  • Praha (CCA)
  • Alicante (Ryanair)
  • Zadar (Job Air)

Na letiště u města Bergamo mohli lidé z Brna létat už od srpna 2010, letos však dopravce zimní sezonu kvůli nízké vytíženosti spojů vynechal. Se znovuzavedením dalších letních linek ale tuřanské letiště nepočítá. "Pro letošní sezonu to nevypadá na obnovení letů do španělského Alicante, ani do chorvatského Zadaru," sdělil ředitel Plaček. Už dříve přitom letiště přišlo o pravidelné spojení s Prahou.

Pravidelné linky do Ruska jsou důležité

Počet cestujících tak sice loni poprvé překročil hranici 550 tisíc odbavených cestujících, tentokrát ale může zase klesnout. Jen výpadek Czech Connect Airlines dělá přibližně 50 tisíc lidí. Linky do Ruska jsou navíc podle ředitele regionální hospodářské komory v Brně Petra Bajera velmi důležité pro byznys.

"Z hlediska trhu je tato země velmi významná. Počet místních firem, které se orientují na východ, roste. A bez přímého osobního jednání je spolupráce málo účinná," podotkl Bajer. Letět do Prahy a pak přejíždět do Brna je pro firmy podle místopředsedy komory Miloše Škrdlíka komplikované. "Ty linky schází, byznysmeni musí počítat s menším komfortem. Navíc, jak se říká, čas jsou peníze, které kvůli přejezdu ztrácí," dodal.

Protože jiní zájemci o linky do Moskvy a Petrohradu nejsou, nezbývá než doufat, že se Czech Connect Airlines vzchopí. Určitá naděje tu je. Firma je sice v platební neschopnosti, plánuje ale restrukturalizaci a návrat na dřívější trasy. Zda se to povede a kdy, je ale momentálně velmi nejasné.

Firmám nevadí, že kolegové létají do Prahy

Jihomoravské firmy však mírní obavy. Podle nich zrušení dvou leteckých linek neznamená nic dramatického. Alespoň pro větší a zavedené společnosti. "Jednání se většinou odehrávají v Praze. Pro nás je totiž důležitá vysoká frekvence spojů, čímž myslím lety několikrát denně. Obvykle naši partneři ráno přiletí a večer odletí, což by v Brně ani tak nemohli," uvedl Dan Plovajko, mluvčí Moravských naftových dolů, jedné z nejbohatších firem na jižní Moravě.

A podobně hovoří i Zuzana Bednářová z brněnské firmy Alta Invest, která s ruskými kolegy často spolupracuje. "Většinou létají do Prahy. Někdy si chtějí prohlédnout i hlavní město a ani je nenapadne, že letět do Brna by bylo výhodnější," poznamenala Bednářová.

Pokud by však Brno nabídlo více letů do Ruska, byznysmeni by si podle ní mohli malé letiště, kde cestující nemusí stát dlouhé fronty na odbavení, rychle oblíbit.