"Czech Connect Airlines je v insolvenčním řízení. Jednali jsme s ostatními dopravci, ale neprojevili zájem," řekl ředitel letiště Tomáš Plaček. Podle něj je to částečně tím, že na trasy má stále přepravní práva ostravská společnost, a také tím, že přes zimu je vždy menší zájem cestujících.
"Nedokážu říct, zda se to s létem zlepší. Ale z Brna do Moskvy stále třikrát týdně létá společnost UTair, se kterou vyjednáváme o zvýšení frekvence," podotkl Plaček. Naopak od konce března Ryanair obnovil pravidelnou linku do Milána.
Kam se létá z BrnaStansted/Londýn Luton/Londýn Řím Eindhoven Milán Bergamo Moskva Zrušené linky
|
Na letiště u města Bergamo mohli lidé z Brna létat už od srpna 2010, letos však dopravce zimní sezonu kvůli nízké vytíženosti spojů vynechal. Se znovuzavedením dalších letních linek ale tuřanské letiště nepočítá. "Pro letošní sezonu to nevypadá na obnovení letů do španělského Alicante, ani do chorvatského Zadaru," sdělil ředitel Plaček. Už dříve přitom letiště přišlo o pravidelné spojení s Prahou.
Pravidelné linky do Ruska jsou důležité
Počet cestujících tak sice loni poprvé překročil hranici 550 tisíc odbavených cestujících, tentokrát ale může zase klesnout. Jen výpadek Czech Connect Airlines dělá přibližně 50 tisíc lidí. Linky do Ruska jsou navíc podle ředitele regionální hospodářské komory v Brně Petra Bajera velmi důležité pro byznys.
"Z hlediska trhu je tato země velmi významná. Počet místních firem, které se orientují na východ, roste. A bez přímého osobního jednání je spolupráce málo účinná," podotkl Bajer. Letět do Prahy a pak přejíždět do Brna je pro firmy podle místopředsedy komory Miloše Škrdlíka komplikované. "Ty linky schází, byznysmeni musí počítat s menším komfortem. Navíc, jak se říká, čas jsou peníze, které kvůli přejezdu ztrácí," dodal.
Protože jiní zájemci o linky do Moskvy a Petrohradu nejsou, nezbývá než doufat, že se Czech Connect Airlines vzchopí. Určitá naděje tu je. Firma je sice v platební neschopnosti, plánuje ale restrukturalizaci a návrat na dřívější trasy. Zda se to povede a kdy, je ale momentálně velmi nejasné.
Firmám nevadí, že kolegové létají do Prahy
Jihomoravské firmy však mírní obavy. Podle nich zrušení dvou leteckých linek neznamená nic dramatického. Alespoň pro větší a zavedené společnosti. "Jednání se většinou odehrávají v Praze. Pro nás je totiž důležitá vysoká frekvence spojů, čímž myslím lety několikrát denně. Obvykle naši partneři ráno přiletí a večer odletí, což by v Brně ani tak nemohli," uvedl Dan Plovajko, mluvčí Moravských naftových dolů, jedné z nejbohatších firem na jižní Moravě.
A podobně hovoří i Zuzana Bednářová z brněnské firmy Alta Invest, která s ruskými kolegy často spolupracuje. "Většinou létají do Prahy. Někdy si chtějí prohlédnout i hlavní město a ani je nenapadne, že letět do Brna by bylo výhodnější," poznamenala Bednářová.
Pokud by však Brno nabídlo více letů do Ruska, byznysmeni by si podle ní mohli malé letiště, kde cestující nemusí stát dlouhé fronty na odbavení, rychle oblíbit.