„Nikdy bych si nedovolil navrhovat, že pro spojení Brna s Vídní stačí obyčejná dvoupruhová silnice,“ řekl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).
„Znovu to opakuji, diskuse o dvoupruhu vyplynuly z mého jednání s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem a na jím uvedeném faktu, že rakouská strana až k našim hranicím dočasně čtyřpruh nepovede,“ uvedl Prachař.
Výstavbu přitom dlouhé roky komplikoval fakt, že byly zrušeny zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje a také to, že rakouská strana počítá s postavením pouze dvouproudové silnice (více jsme informovali zde).
„V současné chvíli by bylo stavět obchvat Mikulova a napojení do Rakouska jako čtyřpruh plýtvání penězi,“ řekl ČTK koncem září ministr Prachař (více čtěte zde).
V Rakousku bude úsek hotový v roce 2017, v tuzemsku komplikuje výstavbu územní rozvoj
Nyní svá slova upravil. Ministerstvo dopravy plánuje spojení s Vídní čtyřproudovou silnicí. Pokud by se část trasy - mikulovský obchvat - postavila jako dvouproudá, bude to podle Prachaře pouze dočasná varianta.
Centrální komise Ministerstva dopravy totiž ve středu schválila na základě zpracovaných studií šířkové uspořádání rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice – Mikulov v kategorii čtyřpruhová komunikace o šířce 25,5 metru.
„Pro nás je nejbližším úkolem postavit obchvat Mikulova, což by spojení s Rakouskem výrazně usnadnilo a ulevilo dotčeným částem Mikulova,“ poznamenal ministr Prachař, jehož předchozí prohlášení o dvouproudé silnici vyvolala rozpaky.
„Rozhodnutí komise jenom potvrdilo, co jsme celou dobu říkali a očekávali, a snad již bude konec spekulacím o tom, že bych já nebo kdokoliv jiný na ministerstvu uvažoval vyřešit tuto strategickou komunikaci obyčejným dvoupruhem,“ doplnil.
Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick - Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman.
O tom, zda a kdy se tento úsek rozšíří na čtyřpruh, není podle Prachaře dosud rozhodnuto. Přípravy na stavbu nové tuzemské části spojení Brna s Vídní (R52) komplikují zrušené zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje.
Jediný úsek, jehož přípravu tato skutečnost nekomplikuje, je podle ministerstva právě tříkilometrový úsek v okolí Mikulova.