t I přes nedostatečný odstup od kolejí je Údolní ulice plná zaparkovaných aut a...

t I přes nedostatečný odstup od kolejí je Údolní ulice plná zaparkovaných aut a odtahová služba zde tedy úřaduje nejčastěji v Brně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zůstaly jen sliby. Odtahování aut pokračuje, blíž je rezidenční parkování

  • 28
Místo každodenních odtahů se už v části Údolní ulice mělo legálně parkovat. Ze záměru Brna-střed však zatím kvůli nesouhlasu úředníků sešlo. Blíž je Brno rezidenčnímu parkování, které se spustí na jaře příštího roku.

Postrach řidičů, kteří o pravidlu většinou neví, místo 737 odtahů jen za loňský rok. V úseku Údolní ulice směrem od Obilního trhu do centra stále není možné kvůli malé vzdálenosti od pásu tramvají parkovat.

A přestože městská část Brno-střed přišla s návrhem zřídit po pravé straně silnice desítky legálních parkovacích míst, se svým záměrem nepochodila a plány, které ještě letos v únoru slibovaly rychlé řešení do několika týdnů, zůstávají pouze na papíře (o slibech jsme více psali zde). Úředníci se totiž obávají, že by byl úsek po zřízení parkovacích míst nebezpečný.

„Ke změně vydala negativní stanoviska Policie ČR i Dopravní podnik města Brna. V současné chvíli se prověřuje stav tramvajových kolejí k umožnění vyššího zatížení vozovky. Ve věci stále není rozhodnuto,“ řekl MF DNES Vladimír Bielko, vedoucí magistrátního odboru dopravy, jenž by musel parkování na místě povolit.

Rizika zmiňují také policisté. „Parkování by zhoršilo rozhled ze sjezdů z místních nemovitostí, kdy by řidič neviděl do prostoru ulice. A nezajištění přijatelné vzdálenosti od tramvajového pásu způsobuje zvýšení dopravní nehodovosti v lokalitě,“ varoval policejní mluvčí Pavel Šváb.

Původní termín: druhá polovina letošního roku

Představitele Brna-střed, kteří s nápadem zlegalizovat stání na Údolní přišli, průtahy překvapují. „Zpočátku byli všichni pro. Nemám informace, že by někdo nesouhlasil, my jsme pro to udělali maximum,“ podivil se radní Brna-střed Pavel Dvořák (ANO).

Kvůli zastaralosti tramvajových kolejí, po nichž jezdí těžké vozy už třicet let, záměr nevítá ani brněnský dopravní podnik.

„Raději bychom počkali do doby, než se bude rekonstruovat celá Údolní ulice,“ zmínila mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Původně se totiž měla Údolní na etapy začít opravovat již v druhé polovině tohoto roku. Kdy to ale nakonec bude, jasné není. „Schválený je investiční záměr, pracuje se na projektové dokumentaci. Letos ale stavba jistě nezačne,“ konstatoval mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Tím se zdrží také znovuobnovení přechodu přes Údolní u rušné křižovatky s Úvozem, jehož zavedení slibovalo současné vedení Brna.

Aby měli řidiči přesto parkování aspoň trošku jednodušší, vrátilo se město na začátku prázdnin k původnímu režimu placeného stání v centru mimo památkovou rezervaci. Třeba na Lidické, Mendlově náměstí či v Kounicově ulici se tak může parkovat po 18. hodině zdarma. Předtím to šlo až od 22. hodiny.

Rezidenční parkování: o cenách se rozhodne v říjnu

Zároveň Brno připravuje revoluční systém rezidenčního parkování. Ten může umožnit lepší parkování v blízkosti domovů pro místní, kteří si vyřídí rezidenční kartu. Platit má začít na jaře příštího roku a zájem o něj má jedenáct městských částí z 29.

„První informace prostřednictvím letáků od nás Brňané obdrží už v září. Pracujeme také na zřízení speciálního pracoviště i webového portálu, jež rezidentům maximálně usnadní veškerou administrativu. Stát fronty na úřadech tak budou muset pouze v případě registrace,“ vysvětlil Bielko. O tom, kolik budou rezidenční karty obyvatele Brna stát, se má rozhodnout v říjnu. V Praze fungují takzvané modré zóny, jedno místo přijde rezidenta ve většině případů na 1 200 korun a ode dneška se jejich počet značně rozšířil.

Brněnský odbor dopravy kvůli lepšímu parkování plánuje využít stávající webovou aplikaci, jež je schopná v reálném čase ukázat, která parkoviště jsou volná. Sloužit by měla nejprve držitelům průkazek ZTP v případě míst pro invalidy, později by ji mohli využít také brněnští rezidenti.