Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Parkoviště pro kamiony chybí hlavně u dálnice D1

  • 1
Parkovišti pro kamiony se už zabývalo i Centrum dopravního výzkumu v Brně. "Míst pro stání kamionů v zemi jen u dálnic chybějí tisíce," říká jeho ředitel Karel Pospíšil.

To je obecné tvrzení, nebo to máte nějak statisticky podchycené?
Vloni jsme pro Ředitelství silnic a dálnic mapovali situaci u všech dálnic v Česku a vypracovali studii, ve kterých úsecích a jak velká parkoviště by měla vzniknout.

Můžete říct, kde je jejich potřeba obzvlášť akutní?
Obecně se dá říci, že tam, kde kamiony vjíždějí ze silnic prvních tříd na dálnice nebo z nich vyjíždějí. Co se týká jižní Moravy, tak nejvíce chybějí u dálnice D1 na Prahu. Studii jsme však vypracovávali pro situaci, kdy by byla v některých hodinách jízda kamionů u nás zakázaná a bylo by je potřeba naráz všechny odstavit. Jiná potřeba odstavných ploch je v situaci, kdy takový zákaz neplatí a zastavují průběžně.

Kolik kamionů na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem jezdí?
U Prahy je na ní asi sto tisíc aut denně včetně kamionů, u Brna kolem šedesáti tisíc. Když vezmeme v úvahu, že kamiony jich tvoří pětinu až šestinu, může jich kolem Brna denně projet dvanáct tisíc.

Chtějí vyhnat kamiony z obcí

Pivovar Černá Hora koupil kus bažiny u své čerpací stanice nedaleko Lysic s tím, že by na ní mohlo vzniknout odstavné parkoviště pro padesát kamionů - čtěte více ZDE

O tom, že Česko je tranzitní země a chybějící odstavné plochy dělají problémy obcím i dopravcům, se ví už hodně dlouho. Proč je jich tedy pořád tak málo?
Protože jejich vybudování stojí obrovské peníze a je na ně potřeba mít velké pozemky a není jednoduché je vykoupit. U dálnice D1 navíc jejich stavbu znesnadňuje i hodně členitý terén.

Dálnice a silnice první třídy patří státu, měl by parkoviště stavět on?
Peníze státu chybějí i na jiné věci. A pro soukromé firmy je to riziko. Pokud stanoví příliš velký poplatek, kamiony tam nezajedou, i jejich řidiči šetří. A když bude nízký, náklady na tuto investici se jí nevrátí.

Je v Evropě země, kde si s tímto problémem už poradili?
Ideální to není nikde, ale lepší podmínky jsou třeba v Itálii a ve Francii. I proto, že mýtné tam platí i osobní automobily, a státy tak mají více peněz na budování podobných parkovišť.