Brněnští zastupitelé schválil dlouho roky připravovaný dokument o parkování v Brně. ilustrační snímek

Brněnští zastupitelé schválil dlouho roky připravovaný dokument o parkování v Brně. ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Brno řeklo ano parkovací revoluci. Ale rozhodne se až po volbách

  • 25
Brněnští zastupitelé schválili dlouho připravovanou strategii parkování ve městě. Jak se bude financovat, není jasné. Stejně jako to, jestli se jí budou řídit po volbách nová osazenstva radnic.

Nynější brněnská koalice ČSSD a ODS si může pár týdnů před komunálními volbami odškrtnout ještě jeden splněný bod programového prohlášení. Zastupitelé v úterý odhlasovali nová pravidla parkování ve městě (více o novém dokumentu najdete zde).

Jestli se ale podle nich bude řídit pohyb aut v Brně, bude záležet až na nové politické reprezentaci po volbách.

„Nečekal jsem ani tolik hlasů,“ netajil se spokojeností náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS). Nová strategie parkování prošla hladce a bez diskuse. Jak konkrétně se ale budou její vize naplňovat, teprve rozpracují dopravní odborníci z městské akciovky Brněnské komunikace (Bkom).

„Probíhají přípravné projekční práce,“ sdělil nový generální ředitel Bkomu Luděk Borový. Dodal, že je na politicích, jak přesně bude parkování ve městě vypadat.

Strategii ale kritizuje opoziční Strana zelených. „Jak bude systém parkování fungovat a jak se bude konkrétně dotýkat lidí, to dokument vůbec neřeší. Chybí tam konkrétní cíle a úkoly, je to spíš přehlídka možností, co by město mohlo v této oblasti dělat,“ popsal výhrady zastupitel Martin Ander ze Strany zelených.

Úpravy si vyžádají miliony, které městské části nemají

Není také jasné, kolik bude celkem nový systém parkování nakonec stát (více informací naleznete zde).

To se pokusili odborníci vyčíslit ve třech městských částech, které se zapojily do pilotního projektu podle vizí strategie parkování. Tedy v Brně-středu, Novém Lískovci a v Bohunicích.

„U nás chybí šest tisíc parkovacích míst. Jde o to, abychom díky nové strategii mohli pozitivně diskriminovat lidi s trvalým bydlištěm v naší městské části a aby nepřinesla úbytek parkovacích míst,“ vysvětlil starosta Bohunic Miloš Vrážel (ODS). Pokud by radnice udělala všechny změny, které navrhuje Bkom, vyšlo by ji to na 25 milionů korun.

„My to v této chvíli nemáme z čeho zaplatit, financování musí být ve spolupráci s městem a Bkomem,“ dodal starosta Vrážel. Změny zahrnují jak úpravu místního značení, zavedení jednosměrných ulic, tak i budování nebo rozšiřování komunikací.

Podle strategie by si ale každá městská část mohla zvolit, jak parkování upraví, a zároveň by se jí radnice nemusely povinně řídit.

Někde by strategie mohla fungovat už za rok. Rozhodnou volby

Podle náměstka Kotziana se financování změny systému parkovišť bude řešit až později.

„Existují dva základní modely. Jedním z nich je, že výnosy z plateb za parkování, například ze zpoplatněných rezidenčních karet, se shromažďují ve zvláštním fondu, z něhož se platí výstavba dalších parkovacích míst. To už v některých městech funguje. Druhá možnost je, že nová parkoviště bude platit město ze svého rozpočtu,“ popsal Kotzian.

Nová strategie počítá jak se zavedením rezidenčních karet, které by lidem zajistily parkovací místa poblíž jejich bydliště (více čtěte zde), legalizací parkovacích míst, kde nyní auta stojí v rozporu s předpisy, novými pravidly pro parkování podnikatelů a zásobování, tak i s plány na stavbu záchytných parkovišť na příjezdových cestách do centra.

Alespoň v některých městských částech by mohla začít fungovat už během příštího roku. Jestli strategii vezmou za svou i nová osazenstva radnic a magistrátu, bude jasné po říjnových volbách.