S doporučením je spokojený ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO), který se pro tuto variantu vyjádřil už při své únorové cestě do Brna.
„O řešení železničního uzlu v Brně se už mluví po tři generace a jsem rád, že se konečně domluvil jak kraj s městem, tak členové centrální komise ministerstva, že nejvhodnější je varianta u řeky. Přesun prospěje především městu Brnu a dá prostor pro organický rozvoj jeho centra,“ sdělil Ťok.
Ze dvou dosud diskutovaných základních variant - nádraží u řeky a nádraží pod Petrovem v centru města - tak opět vítězí zastánci odsunu ke Svratce. Doporučil jej Jihomoravský kraj i město Brno.
„Jsem rád, že centrální komise ministerstva dopravy podpořila rozhodnutí brněnských a krajských zastupitelů. Po letech diskuzí jsme dospěli k jednotnému stanovisku. Nyní již nic nebrání samotné realizaci přestavby nádraží. Brno si to zaslouží,“ uvedl po jednání brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).
Náklady se odhadují na 43 miliard
Komisi přesvědčilo hlavně to, že tato varianta je v územním plánu, zatímco varianta Petrov vyžaduje jeho změnu. Variantu Ab, která počítá se zapojením trati od Chrlic po stávající Komárovské spojce a napojením trati od Břeclavi a od Střelic, musí ale ještě doplnit další dokumentace.
Tu zpracuje Správa železniční a dopravní cesty a měla by navrhnout technické úpravy pro zvýšení prostupnosti a stability dopravního modelu nákladní dopravy. Právě nákladní dopravci totiž řešení napadli s tím, že stávající studie proveditelnosti s nákladní dopravou vůbec nepočítala.
Řešení pak znovu dostane na stůl Centrální komise ministerstva dopravy „Bude připraveno tak, aby případně umožnilo realizaci severojižní kolejové spojky, která by dokázala obsloužit i nové nádraží a odlehčila MHD,“ píše se ve stanovisku komise.
Právě to se ale nelíbí náměstku brněnského primátora Matěji Hollanovi (Žít Brno), který je zastáncem varianty Petrov a s „Řekou“ souhlasil spolu s Piráty jen s podmínkou stavby severojižní spojky – kolejového diametru. „Je to naprosto nedostatečná formulace. Pokud nebude diametr, doprava v Brně zkolabuje. Rozhodnutí komise je pro nás nepřijatelné,“ říká Hollan.
Ministerstvo dopravy nyní zpracuje podrobnou zprávu pro vládu, kde popíše výhody vybrané varianty. Náklady na celou přestavbu železničního uzlu jsou dle vybrané varianty Ab zatím odhadovány na 43,1 miliard korun (40,8 mld. železniční část, 2,3 mld. pak tvoří náklady na související městskou infrastrukturu).