Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přesun brněnského nádraží podpořila také komise ministerstva dopravy

  17:08aktualizováno  17:08
Nové brněnské nádraží by mělo stát u řeky Svratky. Rozhodla o tom Centrální komise ministerstva dopravy, která je posledním doporučujícím článkem pro jednání vlády. Hlavní nádraží se tím posune do místa dnešního Dolního nádraží zhruba o kilometr směrem na jih a stávající nádraží zanikne.

Prostor před brněnským hlavním nádražím. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S doporučením je spokojený ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO), který se pro tuto variantu vyjádřil už při své únorové cestě do Brna.

„O řešení železničního uzlu v Brně se už mluví po tři generace a jsem rád, že se konečně domluvil jak kraj s městem, tak členové centrální komise ministerstva, že nejvhodnější je varianta u řeky. Přesun prospěje především městu Brnu a dá prostor pro organický rozvoj jeho centra,“ sdělil Ťok.

Ze dvou dosud diskutovaných základních variant - nádraží u řeky a nádraží pod Petrovem v centru města - tak opět vítězí zastánci odsunu ke Svratce. Doporučil jej Jihomoravský kraj i město Brno.

„Jsem rád, že centrální komise ministerstva dopravy podpořila rozhodnutí brněnských a krajských zastupitelů. Po letech diskuzí jsme dospěli k jednotnému stanovisku. Nyní již nic nebrání samotné realizaci přestavby nádraží. Brno si to zaslouží,“ uvedl po jednání brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Náklady se odhadují na 43 miliard

Komisi přesvědčilo hlavně to, že tato varianta je v územním plánu, zatímco varianta Petrov vyžaduje jeho změnu. Variantu Ab, která počítá se zapojením trati od Chrlic po stávající Komárovské spojce a napojením trati od Břeclavi a od Střelic, musí ale ještě doplnit další dokumentace.

Tu zpracuje Správa železniční a dopravní cesty a měla by navrhnout technické úpravy pro zvýšení prostupnosti a stability dopravního modelu nákladní dopravy. Právě nákladní dopravci totiž řešení napadli s tím, že stávající studie proveditelnosti s nákladní dopravou vůbec nepočítala.

Řešení pak znovu dostane na stůl Centrální komise ministerstva dopravy „Bude připraveno tak, aby případně umožnilo realizaci severojižní kolejové spojky, která by dokázala obsloužit i nové nádraží a odlehčila MHD,“ píše se ve stanovisku komise.

Právě to se ale nelíbí náměstku brněnského primátora Matěji Hollanovi (Žít Brno), který je zastáncem varianty Petrov a s „Řekou“ souhlasil spolu s Piráty jen s podmínkou stavby severojižní spojky – kolejového diametru. „Je to naprosto nedostatečná formulace. Pokud nebude diametr, doprava v Brně zkolabuje. Rozhodnutí komise je pro nás nepřijatelné,“ říká Hollan.

Ministerstvo dopravy nyní zpracuje podrobnou zprávu pro vládu, kde popíše výhody vybrané varianty. Náklady na celou přestavbu železničního uzlu jsou dle vybrané varianty Ab zatím odhadovány na 43,1 miliard korun (40,8 mld. železniční část, 2,3 mld. pak tvoří náklady na související městskou infrastrukturu).



Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...



Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Úhyn ryb v největším moravském rybníce je vyšší. Ztráta je kolem 100 tun

V rybníku Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek...

V rybníce Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek kyslíku ve vodě, a nedostatku vody...

Další z rubriky

Městský okruh není jediný. Aktivisté blokují na jihu Moravy více staveb

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....

Napadení stavby části městského okruhu v Brně na Žabovřeské nedávno odložilo její zahájení na neurčito. Na jižní Moravě...

Na zalepené molo nastoupila četa. Čistila smůlu, která ničila plavky

Aktuální pohled na molo mezi Rakoveckou zátokou a loděnicí dopravního podniku....

Výrobce největšího mola v České republice, které se nachází na Brněnské přehradě, vyčistil povrch od smůly. Nápravu...

Záchranářů s puchýři přibývá. Látku z nového vybavení prověří experti

Nové oblečení záchranářů ZZS Jihomoravského kraje.

Kožních potíží u jihomoravských záchranářů přibývá. Podle jejich tvrzení za to může nové pracovní oblečení z funkčních...

Najdete na iDNES.cz